Paragrafen

2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

De niet-financiële risico’s, zoals bijvoorbeeld bestuurlijke, juridische, imago- en frauderisico’s, hebben niet altijd direct een financiële impact, maar kunnen (op termijn) wel grote gevolgen hebben voor de gemeente.

De inventarisatie van de 'niet-financiële' risico's is voor het eerst uitgevoerd voor de begroting 2021. Dit moet gezien worden als een eerste stap in een proces van verdergaande bewustwording, waarbij sprake is van het verhogen van het risicobewustzijn van de organisatie en het doorlopend beheren (in beeld brengen van) en beheersen van alle typen risico's. Uit de inventarisatie voor het begrotingsjaar 2021 zijn de volgende 7 niet-financiële risico's in beeld gebracht.

Overzicht niet-financiële risico's

Thema

Risicogebeurtenis

Oorzaak

Mogelijk gevolg

Beheersmaatregel

Onderwerp

Omschrijving van het risico

Oorzaak van het risico

Aangeven wat gevolgen kunnen zijn, op moment dat een risico zich daadwerkelijk voordoet

Benoemen of en zo ja welke beheersmaatregel of maatregelen genomen kunnen worden.

Informatieveiligheid

  • hacken en gijzelen digitale omgeving
  • onjuiste verwerking persoons-gegevens
  • oneigenlijk binnen dringen gemeentelijke digitale omgeving
  • foutief handelen bij verwerking persoonsgegevens
  • niet volgen afgesproken procedures
  • stil vallen reguliere werkzaamheden
  • betalen afkoopsom
  • Beschikbaar komen persoonsgegevens
  • identiteitsfraude burger met financiële en/of maatschappelijke gevolgen
  • opleggen boetes door autoriteit persoonsgegevens bij overtreden regels AVG
  • specifieke aandacht besteden aan bewustwording personeel mbt. informatieveiligheid en omgaan met privacy gevoelige gegevens
  • up to date beveiliging systemen en netwerken (ook thuis)
  • binnen IC toetsen naleving vastgelegde procedures en richtlijnen omtrent informatiebeveiliging en melden datalekken
  • onafhankelijk positioneren functionaris gegevensbescherming en chief information security officer
  • met bijzondere interne controle specifieke aandacht schenken aan AVG

Opstellen bestemmingsplan

  • vertraging in opstellen bestemmingsplan
  • uitkomsten onderzoeken, bv archeologisch onderzoek
  • bezwaar en beroep procedures
  • vertraging vaststelling bestemmingsplan
  • extra kosten meerdere en aanvullende onderzoeken
  • vertraging toekomstige kaveluitgifte
  • in planning rekening houden met mogelijke aanvullende onderzoeken

Ondermijning

  • het onbedoeld en onbewust faciliteren van criminelen door bv. het verlenen van  vergunningen en subsidies
  • dienstverlenende instelling kan leiden tot misbruik door derden
  • beperken regeldruk maakt misbruik mogelijk
  • onbewust bijdragen aan verdere verspreiding of ondersteuning van criminele netwerken, witwassen, integriteitsschendingen etc.
  • vergoten weerbaarheid bestuur en ambtelijke organisatie, door publicaties internet, voorlichting tijdens werkoverleggen, etc;
  • verstrekken richtlijnen hoe te handelen bij onderbuikgevoelens of concrete aanwijzingen voor ondermijnende activiteiten.
  • instelling algemeen mailadres ondermijning@dalfsen voor centraal verzamelen en doorgeven onderbuikgevoelens

Burger c.q. overheidsparticipatie

  • participatie ad hoc
  • ontbreken kaders en regie
  • ontbreken ambtelijke capaciteit
  • onvoldoende belangenafweging door college en raad mogelijk
  • ontbreken van draagvlak (bij alle betrokkenen)
  • minder efficiënte participatieprocessen
  • participatie meer prioriteit geven door kaders te bepalen en regie te bewerkstelligen
  • maken concrete werkafspraken en ambtelijke inzet

Omgevingswet

  • niet tijdig kunnen aansluiten op het Digitaal Stelsel Omgevingswet incl. implementatie van lokale VTH- en plansoftware
  • beperkte  implementatietijd nieuwe VTH-software
  • niet geautomatiseerd kunnen ontvangen en behandelen van aanvragen voor de omgevingsvergunning
  • tijdige en correcte dienstverlening komt onder druk te staan
  • regelmatige gesprekken met software leverancier over voortgang

Omgevingswet

  • werkprocessen onder de Omgevingswet niet op orde (o.a. VTH-processen, werkproces Omgevingsplan, Omgevingstafel, adviesrecht raad en gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit)
  • vernieuwen alle werkprocessen en aanpassen aan de vereisten van de Omgevingswet
  • vermindering niveau dienstverlening
  • niet binnen de wettelijke termijnen kunnen besluiten over aanvragen voor een omgevingsvergunning
  • sturen op planning programmaplan Omgevingswet
  • twee keer per jaar voortgangsrapportages aan Raad, College, DT en met vermelding risico's

Corona

  • actief virus
  • besmetting met Covid-19 virus
  • beperkte gemeentelijke dienstverlening
  • stilvallen bestuurlijk proces en uitvoering gemeentelijk beleid
  • zorgen voor zo veilige mogelijke werkomgeving
  • treffen voorzorgsmaatregelen
  • faciliteren thuiswerken en digitaal vergaderen
Deze pagina is gebouwd op 11/18/2020 11:26:09 met de export van 11/18/2020 11:22:46