1 Bestuur, ondersteuning en algemene dekkingsmiddelen

Financiën

Beleidsveld 1.1 Algemene baten en lasten

Salarissen, nadeel 2021 € 135.000 oplopend tot € 198.000 in 2024
Het nadeel ontstaat door het opnemen in de salarisbegroting van toegekende salarisverhogingen (extra periodieken, toekenningen van een hogere schaal) die in het jaar 2020 eenmalig gedekt zijn uit de flexibele schil. Deze aanpassing is nu structureel opgenomen in de salarisbegroting. Het budget voor het dekken van de kosten van ziekte en zwangerschap hebben we afgeschaald. Daarnaast hebben we een stelpost opgenomen van € 159.000 (1% van de salarissen) om CAO-ontwikkelingen 2021 te kunnen dekken.
Structureel

Beleidsveld 1.3 Belastingen en heffingen

Onroerende zaak belastingen, voordeel 2021 € 71.000, 2022 € 145.000, 2023 € 214.000, 2024 € 300.000
De OZB opbrengsten en tarieven worden elk jaar vastgesteld. De tarieven worden berekend op basis van de vastgestelde opbrengsten, op basis van het huidige areaal. Hierbij wordt rekening gehouden met de waardemutaties van de onroerende zaken.
Vanaf 2021 verwachten wij hogere ozb opbrengsten. Dit wordt veroorzaakt door de areaaluitbreidingen in de afgelopen jaren. Door deze areaaluitbreidingen ontstaan hogere OZB opbrengsten.
Structureel

Overige belastingen, nadeel € 9.000
Op basis van de prognose van GBLT laten de opbrengsten van de hondenbelasting een kleine verlaging van € 3.000 zien in de komende jaren. De verwachting is dat de inkomsten van de toeristenbelasting licht dalen met € 6.000 per jaar als gevolg van de Corona-crisis.
Structureel

1.6 Overhead

Stelpost indexatie, nadeel 2024 € 500.000
Al jaren ramen wij de algemene uitkering tegen lopende prijzen. Dat wil zeggen wij volgen de berekening waarin rekening wordt gehouden met loon- en prijsstijging. Aan de uitgavenkant in de begroting volgen we deze beleidslijn niet maar rekenen we met constante prijzen. Voor prijsmutaties wordt geen automatische compensatie opgenomen maar nemen we alleen compensatie op waar dit nodig is, voor loonmutaties nemen we standaard 1% op. Niet meegenomen zijn de extra salariskosten ten gevolge van de vertrekkend secretaris.
In het kader van een structureel sluitende begroting kan dit worden verbeterd en wordt geadviseerd om vanaf 2023 een stelpost voor loon- en prijscompensatie op te nemen. Aan de inkomstenkant ontvangen wij immers ook een vergoeding van het rijk. Vooralsnog gaan we uit van een stelpost van 0,5 miljoen euro, jaarlijks zal dit bedrag opnieuw beoordeeld worden.
Ook voor het jaar 2024 wordt voorgesteld een stelpost van € 500.000 op te nemen.
Structureel

Budget kinderburgemeester, nadeel 2021 € 7.000
De bedoeling was om in juni 2020 de selectie voor een kinderburgemeester te starten en in november/december 2020 de Dag van de Kindergemeenteraad te organiseren. Vanwege het uitbreken van het coronavirus is de situatie op scholen en op het gemeentehuis nog niet als vanouds. Na overleg met een aantal scholen is dan ook besloten de uitvoering van het voorstel wat op te schuiven in de tijd.
In 2020 heeft uw raad akkoord gegeven op het beschikbaar stellen van middelen van € 7.000 voor 2020 en € 9.000 voor 2021. Vanwege het verplaatsen van de uitvoering van de kinderburgemeester en kindergemeenteraad naar 2021 is het noodzakelijk dit budget beschikbaar te stellen.
Incidenteel

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 11/18/2020 11:26:09 met de export van 11/18/2020 11:22:46