7 Sociaal domein

Wat willen we bereiken?

Sociaal Domein
Gezien de samenhang in het sociaal domein is er voor gekozen om aan het begin van dit programma de algemene geformuleerde kaders aan te geven, die betrekking hebben op de diverse beleidsvelden binnen het programma Sociaal Domein.
Ons doel is dat al onze inwoners zelfstandig kunnen meedoen aan de samenleving, een ieder op zijn of haar eigen niveau. Bestaanszekerheid als basis is hierbij een belangrijk uitgangspunt. Daarnaast streven we er naar dat iedereen beschikt over een sociaal netwerk en dat binnen zorgvragen passende en duurzame oplossingen centraal staan. De transformatie in het sociaal domein draagt bij aan het fijn wonen, werken en leven in de gemeente Dalfsen. Dichter bij de kern van onze opdracht als gemeente en dichtbij onze inwoners.
Als gemeente willen we zorgen dat hulpvragen in een vroegtijdig stadium worden opgelost, of worden voorkomen. We zetten daarom in op preventie, vroeg signalering, en de voorliggende voorzieningen.

7.1 Jeugdzorg

Meerjarig doel: wat willen we bereiken?

We willen door middel van de jeugdzorg jeugdige inwoners van onze gemeente in staat stellen om:

  • gezond en veilig op te groeien;
  • te groeien naar zelfstandigheid;
  • om voldoende zelfredzaam te zijn en maatschappelijk te participeren.

Hoe meten we dat?
Via het regionaal monitoringssysteem hebben we zicht op het aantal indicaties en de kosten. Inhoudelijke sturing wordt ontwikkeld binnen het programma Grip op sociaal domein.

Wat gaan we ervoor doen?

  • Uitvoering programmaplan Grip op sociaal domein waarmee we via een aantal projecten meer inzicht krijgen in de uitgaven van de jeugdzorg en hoe we deze kunnen beïnvloeden. De projecten zijn gericht op: preventie jeugd, samenwerking onderwijs en jeugdhulp, samenwerking gecertificeerde instellingen, optimaliseren werkprocessen, jeugdigen in verblijf. De projecten vinden deels lokaal en deels regionaal plaats.

7.2 Lokale toegang

Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Het ondersteunen van inwoners bij hun eigenlijke hulpvraag (de vraag achter de vraag) en gezamenlijk werken vanuit de bedoeling. Vanuit de MDT's werken we integraal over de beleidsvelden heen, met als doel dat de hulp die nodig is geboden kan worden en met de verwachting dat wanneer integraal gekeken wordt, passender en efficiëntere oplossing geboden kunnen worden.  
De inwoner heeft waar mogelijk een centrale en regisserende rol in het toewerken naar een toekomstbestendige oplossing. Inmiddels behoort dit tot de reguliere werkzaamheden.

Hoe meten we dat?
Dit meten we middels bestaande methodes. Bijvoorbeeld cliënttevredenheidsonderzoeken Wmo / Jeugd, Benchmark Divosa voor participatie.

7.3 Participatie

Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
De participatiewet heeft als doel om inwoners zonder werk te begeleiden waar mogelijk naar werk. Er zijn ook inwoners die vallen onder de participatiewet die niet dit vermogen hebben. Deze inwoners begeleiden we naar een situatie waarin ze naar vermogen kunnen deelnemen aan de samenleving.
In 2019 is de beleidsnota "afstand tot de arbeidsmarkt" beleid en uitvoering Participatiewet 2019-2022 vastgesteld. In de gemeente Dalfsen geldt het uitgangspunt het streven naar (financiële) zelfredzaamheid en participatie voor de lange termijn. Ieder moet naar vermogen mee (kunnen) doen in de samenleving. We streven er naar dat de ontwikkeling van het aantal uitkeringen conform de trend van het landelijk gemiddelde is.

Hoe meten we dat?

  1. De ontwikkeling van het aantal uitkeringen is conform de trend van het landelijk gemiddelde;
  2. We streven naar maximale participatie van personen met een Participatiewet uitkering;
  3. We zorgen ervoor dat 30% van de instroom binnen 12 maanden weer uitstroomt naar betaald werk;
  4. Niet meer dan 25% van het aantal uitkeringsgerechtigden zit langer dan 4 jaar in de uitkering;
  5. Het aantal personen met Beschut Werk eind 2020 is 5, conform landelijke opgave;
  6. Het aantal garantiebanen is conform de opgave banenafspraak.

Daar waar mogelijk zijn deze meerjarige doelen in onderstaande tabel verwerkt.

Indicator

Bron

Nulmeting 2019

2021

2022

2023

2024

Doel 2: maximale participatie.
Indicator: aantal mensen met traject

GWS4all

125

180

220

240

240

Doel 3: 30% van de instroom is binnen 12 maanden weer uitgestroomd naar betaald werk

Eigen gegevens

2019
35%

>30%

>30%

>30%

>30%

Doel 4: niet meer dan 25% zit langer dan 4 jaar in de uitkering

GWS4all

26%

25%

25%

25%

25%

Doel 5: aantal personen met Beschut Werk*

GWS4all

1

5

6

7

8

* Beschut Werk: de opgave na 2024 e.v. is nog niet bekend

Wat gaan we er voor doen?

  • Plan van aanpak voor alle cliënten met een Participatiewetuitkering;
  • iedereen is ingedeeld in een categorie én subcategorie binnen Zorg, Meedoen en Werkfit;
  • Iedereen op traject (kan ook behandeling zijn);
  • Leerlijnen (startend met de leerlijn Groen) zijn uitgewerkt;
  • In de subregio zijn de re-integratie instrumenten geharmoniseerd.

In 2020 is een doelmatigheidsonderzoek uitgevoerd door een onafhankelijk bureau. De conclusies en aanbevelingen zijn overgenomen en hebben geleid tot actiepunten die zijn opgenomen in het plan Grip op Re-integratie.

  • Beschrijven en inrichtten van de werkprocessen
  • Vullen van gegevens in het systeem
  • Uniformeren van de werkwijze
  • Optimaliseren van de verkregen informatie
  • Opstellen van prognoses en analyses
  • Koppeling van beleidsdoelstellingen aan budgetten

De uitvoering van dit plan wordt in april 2021 geëvalueerd.

7.4 Preventie

Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Binnen het toekomstgericht welzijnsbeleid dat in 2017 is gestart willen we breed inzetten op preventie, vroegsignalering en innovatieve oplossingen. Dit alles met als effect dat het fijn wonen (en werken) is in de gemeente Dalfsen, maar ook om duurdere zorgkosten waar mogelijk te voorkomen. De doelen die we willen bereiken met het welzijnswerk zijn:

1. Het bevorderen van het welbevinden van kwetsbare inwoners.
2.Vroegtijdige signalering van mogelijke ondersteuningsbehoefte van inwoners.
3.Vergroten van de eigen kracht en het sociale netwerk van inwoners.
4.Stimuleren en faciliteren van burgerkracht en het verbinden van partijen.

In het najaar van 2021 is het nieuwe beleidsplan gereed. Op basis hiervan zal het meerjarig doel worden aangepast.

Hoe meten we dat?
We gebruiken de GGD gezondheidsmonitor (1x per 4 jaar uitgevoerd) en het Belevingsonderzoek Wmo (1x per 2 jaar uitgevoerd). Daarnaast vinden gesprekken plaats met het welzijnswerk over de voortgang van hun opdracht. Dit alles om te monitoren of het welzijnswerk en de uitvoering van de opdracht bijdraagt aan het behalen van de vastgestelde maatschappelijke effecten. Via de halfjaar rapportage sociaal domein wordt uw raad op de hoogte gehouden van de inhoudelijke voortgang.

Indicator

Bron

Nulmeting

2021

2022

2023

2024

Ervaren gezondheid

Gezondheidsmonitor GGD (4 jaarlijks)

82% (2017)

-

85%

-

-

Wat gaan we ervoor doen?

  • Periodiek voortgang van de werkzaamheden van Saam monitoren en zo nodig bijsturen;

7.5 Publieke gezondheid

Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Het doel van het uitvoeringsplan is het behalen van gezondheidswinst, het creëren van bewustwording en hierdoor besparen op de zorgkosten. Dit wordt bereikt door inzet op de drie programmalijnen: kerngezonde omgeving, kerngezonde inwoners en kerngezonde samenwerkingspartners.

Hoe meten we dat?
In het uitvoeringsplan kerngezond Dalfsen 2020-2021 staan per activiteiten de output en outcome beschreven. In 2021 zal per onderwerp bekeken worden in hoeverre de output en outcome daadwerkelijk is behaald en in samenwerking met JOGG wordt bekeken of er een meetinstrument ontwikkeld kan worden om de effecten te meten van het uitvoeringsplan.

Wat gaan we ervoor doen?

  • per onderwerp bekijken in hoeverre de output en outcome daadwerkelijk is behaald
  • in samenwerking met JOGG bekijken of er een meetinstrument ontwikkeld kan worden

7.6 WMO

Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Het voor de inwoners mogelijk maken om zo lang mogelijk op een prettige manier zelfstandig te blijven wonen, waarbij voldoende sociale voorzieningen in de nabijheid zijn.
De inwoner heeft waar mogelijk een centrale en regisserende rol in het toewerken naar een toekomstbestendige oplossing.

Hoe meten we dat?

Indicator

Bron

Nulmeting

2021

2022

2023

2024

Cliëntervaring met betrekking tot kwaliteit van geleverde ondersteuning

Cliëntervaringsonderzoeken Wmo (% cliënten dat de kwaliteit van de ondersteuning als goed ervaart)

84% (2017)

86%

86%

86%

86%

Cliëntervaring of ondersteuning voldoet aan de hulpvraag

Cliëntervaringsonderzoeken Wmo (% cliënten dat de kwaliteit van de ondersteuning als goed ervaart)

87% (2017)

88%

88%

89%

89%

Wat gaan we ervoor doen?

  • Doorlopend trainen van consulenten in keukentafelgesprekken.
  • Monitoring nieuwe inkoop Wmo begeleiding, waarbij vooraf in overleg met de inwoner het resultaat wordt bepaald en gedurende het traject overleg plaats vindt tussen inwoner en zorgaanbieder over de voortgang van het te behalen resultaat.
  • Aanpassen beleid WMO algemene voorziening Hulp bij het huishouden.
ga terug
Deze pagina is gebouwd op 11/18/2020 11:26:09 met de export van 11/18/2020 11:22:46