7 Sociaal domein

Belangrijke ontwikkelingen

Grip op sociaal domein
Om grip te krijgen op blijvend stijgende kosten in het Sociaal Domein is het programmaplan Grip op Sociaal Domein opgestart. Op basis van het programmaplan wordt gestuurd op de volgende doelen:
- wij sturen en monitoren continu op processen, budgetten en afspraken en sturen tijdig bij op beleid, budgetten en uitvoering;
- wij werken doelmatig, rechtmatig, en leveren maatwerk op gefundeerde basis;
- preventie heeft een prominente plek in al ons beleid en werkwijzen binnen de gemeente en in onze samenwerkingsrelaties met partners;
- algemene voorzieningen worden voortdurend doorontwikkeld zodat zij aansluiten op verlagen of voorkomen van kosten voor maatwerkvoorzieningen.

Hieronder is per domein kort omschreven welke maatregelen onderzocht dan wel uitgevoerd worden in het kader van het programmaplan Grip op Sociaal Domein:

Wmo
Voor de Hulp bij het Huishouden (HH) wordt onderzocht wat de mogelijkheden zijn voor het aanscherpen van de lichte toets voor de algemene voorziening HH en overgaan naar 1x per 2 weken HH i.p.v. elke week.
Voor de Wmo-begeleiding wordt gekeken hoe we beter kunnen sturen op uitstroom naar de Wet langdurige zorg (Wlz) wanneer er sprake is van intensieve ondersteuning, en of algemene voorzieningen opgezet kunnen worden om de instroom in de maatwerkindicaties te beperken.
Voor woonvoorzieningen en vervoervoorzieningen wordt onderzocht of beleidsregels aangescherpt kunnen worden door bijvoorbeeld meer vormen als algemeen gebruikelijk te verklaren. Daarnaast word er bij de hulpmiddelen meer gestuurd op overnamen door het zorgkantoor bij en Wlz-indicatie en terugkoop van hulpmiddelen uit ons depot door onze leverancier als middelen langdurig niet gebruikt worden.
Deze ideeën worden de komende tijd onderzocht op de haalbaarheid ervan, en indien het haalbaar is, zal er een doorberekening plaatsvinden van de mogelijke kostenbesparing en/of investering die nodig is.

Jeugd
Voor zowel Jeugd als Wmo geldt dat we de (samen)werking van en met het voorveld willen versterken. Dit betekent onder meer dat gekeken wordt naar de toegang tot zorg en een doorontwikkeling van de Multi Disciplinaire Teams (MDT's) en de Sociale Kern Teams (SKT's). Daarnaast zal ingezet worden op versterking van de samenwerking tussen onderwijs en zorg.
Daarnaast wordt voor jeugd in regionaal verband een aantal businesscases uitgewerkt die moeten leiden tot meer grip op de uitgaven. In 2021 zal bovendien gewerkt worden aan een nieuw inkoopmodel wat ook moet bijdragen aan betere beheersbaarheid van de kosten.

Participatie
Voor participatie geldt dat het plan van aanpak dat is geschreven naar aanleiding van het doelmatigheidsonderzoek zal worden geïmplementeerd, wat er toe moet leiden dat beter gestuurd kan worden op de inzet van de re-integratiemiddelen.

Nieuw gezondheidsbeleid
Elke vier jaar stelt de Minister een landelijke nota gezondheidsbeleid vast. De Wet Publieke Gezondheid (WPG) verplicht gemeenteraden om binnen twee jaar na openbaarmaking van de landelijke nota een nota gemeentelijk gezondheidsbeleid vast te stellen. Het huidige uitvoeringsplan kerngezond Dalfsen 2020-2021 past binnen de uitgangspunten van de landelijke nota gezondheidsbeleid 2016-2019 en de lokale nota preventief gezondheidsbeleid. In februari 2020 is de landelijke nota 'gezondheid breed op de agenda 2020-2024 gepubliceerd'. Dat betekent dat er met ingang van 2022 nieuw lokaal gezondheidsbeleid ontwikkeld moet zijn. Wij bekijken of we dit beleid kunnen koppelen met het te ontwikkelen welzijnsbeleid tot preventiebeleid.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 11/18/2020 11:26:09 met de export van 11/18/2020 11:22:46