1.1 Algemene baten en lasten
Dit beleidsveld bevat de treasury activiteiten, het begrotingssaldo en de stelposten voor onvoorzien. Op dit onderdeel zijn geen specifieke doelen geformuleerd.
Wat gaan we ervoor doen?
- De raad een meerjarenbegroting aanbieden waarbij het meerjarige perspectief conform voorschriften een sluitende begroting laat zien.
1.2 Algemene uitkering
Dit beleidsveld bevat de uitkeringen uit het gemeentefonds. Het betreft de grootste inkomstenpost voor de gemeente. Op dit onderdeel zijn geen specifieke doelen geformuleerd.
1.3 Belastingen en heffingen
We streven naar zo laag mogelijke lasten voor onze inwoners en bedrijven. Voor meer informatie hierover verwijzen wij u naar de paragraaf lokale heffingen.
1.4 Bestuur
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
We brengen de raad in positie om zijn kaderstellende, controlerende en autoriserende bevoegdheden zo goed mogelijk te kunnen vervullen.
Hoe meten we dat?
Voor dit onderdeel zijn geen indicatoren geformuleerd.
Wat gaan we ervoor doen?
- De rekenkamercommissie zal onderzoeken uitvoeren op basis van het door de commissie opgestelde onderzoeksprogramma.
- Eind 2021 wordt het visiedocument "Goed Goan" door de raad behandeld.
1.5 Burgerzaken
Dit beleidsveld bevat de diverse werkzaamheden met betrekking tot de basisregistratie personen (BRP) en burgerlijke stand. In de BRP worden alle administratieve mutaties bijgehouden, zoals verhuizingen, reisdocumentgegevens, ouder-kindgegevens etc. Naast het vastleggen van deze gegevens is ook controle en onderzoek één van de kerntaken. Identiteitsfraude is één van de meest voorkomende vormen van fraude in Nederland, hierop is expertise ontwikkeld binnen de eenheid. In de akten van de burgerlijke stand worden rechtsfeiten zoals geboorte, huwelijk en overlijden vastgelegd. De bijhouding en bewaring van deze authentieke akten is één van de kerntaken bij burgerzaken. Gegevensverstrekking uit zowel de BRP als de Burgerlijke Stand is dagelijks werk voor de eenheid, het gaan dan om uittreksels met persoonsgegevens of afschriften van bijvoorbeeld geboorteakten. Komende jaren ontwikkelt dit beleidsveld zich naar 2 aandachtsvelden, namelijk persoonsinformatiemanagement en identiteitsmanagement.
Meerjarig doel: Wat willen wij bereiken?
In 2021 gaat de ontwikkeling van iBurgerzaken door, hierdoor neemt de self-service mogelijkheid van inwoners en ondernemers toe. In 2021 vindt er communicatie richting deze doelgroepen plaats om hen te informeren over deze mogelijkheden.
Hoe meten wij dat?
Voor dit onderdeel zijn geen indicatoren geformuleerd.
Wat gaan we ervoor doen?
- De applicatie I-Burgerzaken verder ontwikkelen en benutten. We doen dit door o.a. de modules huwelijken en overlijden digitaal aan te bieden aan inwoners en uitvaartondernemers en hieraan externe bekendheid geven.
- Meer sturing geven aan het gebruik van de beschikbare online kanalen. We hanteren daarbij het uitgangspunt "digitaal waar mogelijk en maatwerk waar het moet". Heel concreet: als een inwoner belt voor een afspraak om een verhuizing door te geven, dan onderzoekt de medewerker in het KCC of deze inwoner de aangifte wellicht ook online kan doen en helpt de inwoner daarbij als dat nodig is.
1.6 Overhead
Volgens de BBV is overhead te definieren als: alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Overheadfuncties staan dus niet rechtstreeks ten dienste van de burger, maar leveren indirect een bijdrage aan het functioneren van de organisatie.
1.6.1 Communicatiebeleid
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Het doel van het communicatiebeleid is: “goede communicatie, dienstverlening en omgevingsmanagement als grondhouding en instelling van al onze bestuurders en medewerkers”. Dus geen mechanisch of technisch gebruik van middelen en vaardigheden, maar samen met inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en andere belanghebbenden werken aan een goed bestuur, goede plannen en projecten (en de uitvoering daarvan), goede besluitvorming en goede producten en diensten. Dat sluit naadloos aan bij het partnerschap dat Dalfsen op alle fronten wil realiseren.
Hoe meten we dat?
Indicator | Bron | Nulmeting | 2019 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Waardering communicatie van de gemeente | Burgerpanel | 6,7 (2015) | * | * | 7 | - | - |
Beoordeling participatie bij totstandkoming beleid | Burgerpanel | 6,4 (2015) | 6,4 | * | 7 | - | - |
Betrokkenheid inwoners bij gemeenteraad | Burgerpanel | 16% zeer goed | 2% helemaal mee eens 10% mee eens 39% neutraal 33% oneens 10% helemaal oneens 6% geen mening ** | * | > 50% matig | - | - |
De cijfers uit het communicatieonderzoek van 2015 gelden als nulmeting. In het communicatiebeleid ‘In de Kern’ 2017- 2022 zijn deze als basis gebruikt voor het opstellen en uitvoeren van het beleid.
* Bij de tussentijdse meting in 2019 is het beoordelen van de waardering aan het burgerpanel niet uitgevraagd met het vragen van een cijfer. Zodoende kan deze voor 2019 niet worden genoteerd. In het volgende onderzoek, gepland in 2021, wordt hier wel naar gevraagd.
** Vraagstelling aan burgerpanel was: Ik voel mij momenteel betrokken bij de gemeenteraad.
Wat gaan we ervoor doen?
- In 2020/2021 wordt participatie verder vormgegeven mede door het ontwikkelen van participatiebeleid en door actief jeugd te betrekken bij lokale democratie.
- Raadscommunicatie wordt in 2020/2021 vormgegeven in een raadscommunicatiebeleid. De ontwikkelingen die voortvloeien uit het project 'Bestuurlijke vernieuwing' worden hier in meegenomen.
- In de organisatie bewustwording behouden en stimuleren rondom effectief communiceren (o.a. Factor C)
- Het online communicatiebeleid actief inzetten
1.6.2 Dienstverlening
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
De inwoners en ondernemers van de gemeente Dalfsen staan centraal. Daarom kiezen we voor een persoonlijke benadering in een digitale omgeving en leveren we maatwerk, waarbij vraagstukken integraal opgepakt worden. We vragen een actieve rol van onze inwoners en ondernemers. Initiatieven worden gewaardeerd, we bieden ruimte en denken mee. Dit doen we vanuit onze Dalfser klantwaarden: duidelijk, gebruiksvriendelijk, mensgericht en transparant.
Hoe meten we dat?
Indicator | Bron | Nulmeting | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Burgerpeiling: waardering alle inspanningen van de gemeente | waarstaatjegemeente.nl | 7,04 | - | - | - | - |
Wat gaan we ervoor doen?
- Uitvoering geven aan de in het beleidsplan Dienstverlening opgenomen activiteiten;
1.6.3 Financieel beleid
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Het behouden van een financieel gezonde gemeente met daarbij de doorontwikkeling van de planning- en controlcyclus - als belangrijk instrument voor de raad om kaders te stellen - verdient blijvende aandacht. Uitgangspunten zijn een solide financieel beleid met een sluitende meerjarenbegroting en positieve jaarrekening. We zetten in op een begroting waarin de structurele uitgaven voorzien zijn van structurele dekking. Met de fasering die we hiervoor inzetten komen we in 2024 uit op 0%.
Hoe meten we dat?
Indicator* | Bron | Nulmeting | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Dekking uit reserves voor exploitatie | Begroting | 0,6% (2019) | 0,5% | 0,4% | 0,2% | 0% |
*Voor de verplichte financiële kengetallen verwijzen wij u naar de paragraaf weerstandsvermogen en
risicobeheersing.
Wat gaan we ervoor doen?
- Bij aanpassing van structurele lasten zorgen wij voor (voorstellen met) structurele dekking;
1.7 Overige gebouwen en gronden
Dit beleidsveld bevat de baten en lasten van onroerend goed dat niet aan een specifiek beleidsveld is toe te rekenen. Op dit onderdeel zijn geen specifieke doelen geformuleerd. Voor wat betreft duurzaamheid gemeentelijke gebouwen verwijzen wij u naar programma 8.