5 Onderwijs en vrije tijd

Wat willen we bereiken?

5.1 Cultuur

5.1.1 Cultuurbeleid

Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Vooralsnog gelden de doelen zoals vastgesteld in het cultuurbeleid 2017-2020. Voor de periode na 2020 wordt op basis van de kadernota cultuur die in oktober 2020 is vastgesteld nieuw beleid opgesteld in 2021, met nieuwe doelen, die zien op de inzet van cultuur als bijdrage aan de preventie van zorg en participatie en zingeving van mensen.

Hoe meten we dat?
In het cultuurbeleid 2021-2024 worden nieuwe prestaties opgenomen. Totdat het nieuwe beleid is vastgesteld, worden onderstaande prestaties gemonitord.

Wat gaan we ervoor doen?

  • Alle basisscholen en het Agnietencollege nemen deel aan het cultuureducatieprogramma en ontwikkelen een plan dat past binnen de gestelde criteria en bij de ontwikkeling van de eigen school.  
  • De Historische Kring Dalfsen en Nijluus’n van Vrogger hebben een (digitale) schatkamer ontwikkeld, met daarin de belangrijkste verhalen uit de gemeente.
  • Er worden minimaal drie nieuwe initiatieven ondersteund vanuit de subsidieregeling 'initiatieven vanuit de samenleving'.

5.1.2 Bibliotheekbeleid

Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
De bibliotheek is een centrale functie in de kulturhusen en de plaats om kennis te delen en te halen, informatie te vergaren, waarbij digitale mogelijkheden een prominente plek inneemt. De rol van de bibliotheek verandert van leverancier van boeken naar een netwerkorganisatie die leren en ontwikkelen bevordert. De bibliotheek heeft de regiefunctie in de taalsamenwerking in Dalfsen. In september 2019 is het meerjarenbeleid bibliotheek Dalfsen-Nieuwleusen 2019-2022 vastgesteld en in mei 2020 het uitvoeringsplan bibliotheek Dalfsen.
De bibliotheek zet in op de thema’s: Iedereen doet mee, Jeugd en Onderwijs en Cultuur.

  • De bibliotheek verschaft toegang voor iedereen tot het vergroten van de (basis) vaardigheden.
  • Het taalpunt is professioneel ontwikkeld in het non formele leren en biedt een op maat aanpak die aansluit bij de behoeften / wensen van taalvragers.
  • Het infopunt is een verbindende plek waar thema’s, programma’s en activiteiten onder de aandacht worden gebracht.
  • De bibliotheek biedt mogelijkheden voor ontwikkeling en educatie.
  • De bibliotheek bevordert lezen en kennismaken met literatuur via het onderwijs.
  • De bibliotheek ontwikkelt zich tot een grote ontmoetingsruimte die van en voor partners en gebruikers is en waar de brede culturele omgeving van de gemeente een plek heeft.

Hoe meten we dat?

  • De bibliotheek organiseert jaarlijks ten minste 3 activiteiten voor kinderen die het lezen bevorderen, zoals de nationale voorleeswedstrijd, BoekStart en de bibliotheek op school.
  • De bibliotheek stelt jaarlijks een actieplan op voor de aanpak van laaggeletterdheid.
  • De bibliotheek heeft op ten minste drie momenten de makerkar ingezet, zodat inwoners kunnen leren en experimenteren met digitale technologie.

Wat gaan we ervoor doen?

  • Vanuit de thema's iedereen doet mee, jeugd en onderwijs en cultuur wordt per kern een kern specifiek plan opgesteld en uitgevoerd.

5.2 Kulturhusen

Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
De kulturhusen faciliteren o.a. de volgende doelen:

  1. 'Reuring’ in de kern;
  2. Bevorderen van (sociale) nabijheid en ontmoeting;
  3. Leefbaarheid in de kern;
  4. Participatie van burgers;
  5. Initiatieven en voorzieningen in eigen wijken stimuleren en ontplooien.

Het behalen van deze doelen is van een aantal factoren afhankelijk. Deze factoren liggen niet allemaal binnen de invloedssfeer van het kulturhus en de gemeente. Het kulturhus draagt slechts voor een gedeelte bij aan het behalen van de doelen.
Om het kulturhus bij te laten dragen aan het behalen van deze doelen zijn er een aantal voorwaarden. Enerzijds moet het gebouw goed geëxploiteerd worden, anderzijds moet er synergie zijn tussen de participanten in het kulturhus..

Wat gaan we ervoor doen?

  • Onderzoek doen naar exploitatie en synergie participanten in de kulturhuzen
  • meetinstrument (indicatoren ontwikkelen)

Hoe meten we dat?
Voor dit onderdeel zijn geen indicatoren geformuleerd

5.3 Onderwijs

5.3.1. Onderwijs

Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Goed onderwijs is onontbeerlijk voor elk individu om zich te kunnen ontwikkelen en ontplooien.
De gemeente heeft een verantwoordelijkheid voor de onderwijshuisvesting. We willen dat kinderen in Dalfsen in een aantrekkelijke en gezonde leeromgeving naar school kunnen gaan, zoveel mogelijk in de buurt en in samenhang met andere voorzieningen. De ontwikkeling van Integrale Kindcentra, zoals vastgelegd in de Visie op integrale kindcentra draagt daar mogelijk aan bij. Nadat eind 2020 op praktische wijze de mogelijkheden, wensen en voorwaarden per kern in beeld zijn gebracht, volgt in 2021 nadere uitwerking, onder andere in een Integraal Huisvestingsplan (IHP). Het IHP is dan een logisch vervolg op de verkenning en uitwerkingen op diverse terreinen, waarbij rekening wordt gehouden met wijzigende wet- en regelgeving, zoals het vraagstuk renovatie. Zo mogelijk wordt daarbij ook in breder verband gekeken naar huisvestingsvragen waar de gemeente mee te maken heeft en blikt daarbij vooruit op een periode van 20 jaar. Tegelijkertijd betrekken we in overleg met de schoolbesturen hierbij ook de Verordening onderwijshuisvesting.

Hoe meten we dat?
Op basis van de Visie en in  het nieuwe Integraal huisvestingsplan worden indicatoren geformuleerd waarmee de uitvoering van het beleid gevolgd kan worden. Deze zijn nu nog niet beschikbaar.

Wat gaan we ervoor doen?

  • uitwerking verkenning mogelijkheden per kern, onder andere in een Integraal Huisvestingsplan (IHP)
  • actualisatie leerlingenprognose Agnieten College
  • actualisatie Verordening onderwijshuisvesting gemeente Dalfsen

5.3.2. Peuteropvang en VVE

Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Om de ontwikkelkansen voor (jonge) kinderen goed te organiseren hebben wij de volgende inhoudelijke doelstellingen geformuleerd in het beleidskader voor peuteropvang en VVE:
1. Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie is van kwalitatief hoog niveau;
2. Alle peuters uit Dalfsen gaan naar peuteropvang en een (dreigende) (taal) ontwikkelingsachterstand wordt vroegtijdig gesignaleerd;
3. Er is een doorlopende lijn van peuteropvang naar basisschool.

Hoe meten we dat?

Indicator

Bron

Nulmeting

2021

2022

2023

2024

VVE voorzieningen voldoen aan alle gemeentelijke kwaliteitseisen

Eigen
gegevens

80%
(2020)

100%

100%

100%

100%

Bereik van doelgroeppeuters

Registratie GGD

85% (2017)

95%

95%

95%

95%

Wat gaan we er voor doen?

  • Opnieuw oppakken van de resultaatafspraken met voor-en vroegscholen inclusief afspraken over monitoring van de resultaten.
  • Concrete afspraken met JGZ over monitoring non-bereik voorschoolse educatie

5.4 Recreatie en toerisme

Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Recreatie en toerisme vormen belangrijke pijlers voor de economie van onze gemeente. Wij bevorderen recreatie en toerisme door het continueren van de samenwerking in Vechtdalverband om zo het A-merk "Vechtdal" zichtbaar te laten zijn. Het beleidsplan recreatie en toerisme speelt in op toeristische ontwikkelingen en sluit aan bij huidige trends en ontwikkelingen in de toeristische sector.
Met als resultaten:

1. Meer gasten;
2. Meerdaagse beleving (seizoensverbreding van dag- en verblijfsrecreatie);
3. Meer directe omzet binnen de recreatie of toeristisch-recreatieve gerelateerde sectoren (en
voor horeca en middenstand);
4. Meer lokale werkgelegenheid binnen de recreatief toeristische sector en gerelateerde
sectoren.
5. Actief inspelen op kansen die de toeristische markt biedt of beter kan benutten.

Hoe meten we dat?

Indicator

Bron

Nulmeting

2021

2022

2023

2024

Aantal overnachtingen (dagrecreatie niet meetbaar)

Eigen
gegevens

197.667 (2018)

194.000

196.000

197.000

198.000

Aantal werkzame personen in de sector

LISA

882
(2018)

865

870

875

880

Wat gaan we ervoor doen?

  • Het participeren in het samenwerkingsverband Vechtdal Vrijetijdseconomie.
  • De Visie Vechtdal uitwerken naar een programma met projecten.   
  • Binnen Ruimte voor de Vecht invulling geven aan het onderdeel vrijetijdseconomie.
  • Leveren van input voor de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan vanuit het beleidsveld vrijetijdseconomie en bijbehorende ontwikkelingen;

5.5 Sport

Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Het meerjarig doel van het in september 2019 vastgestelde beleidsplan "Een leven lang bewegen en sporten" is:
“de inzet van bewegen en sporten als middel voor het behalen van gezondheidswinst en het stimuleren van meedoen”. Uitwerking heeft plaatsgevonden in het uitvoeringsplan 'Kerngezond Dalfsen'.

Vanuit het bovengenoemde doel willen we bereiken dat met name inwoners die op dit moment weinig bewegen en sporten, in beweging komen. De aandacht in dit beleidsplan ligt daarom vooral op groepen voor wie het van belang is dat zij (blijven) bewegen omdat ze een groter risico op gezondheidsachterstand hebben en/of omdat ze vaker sociaal uitgesloten worden in de maatschappij. Bovendien is bewegen voor veel mensen van belang voor het fysiek en mentaal welbevinden.

Hoe meten we dat?

Indicator

Nul-meting (2019)

2021

2022

2023

2024

Het aantal doorverwijzingen vanuit de keukentafelgesprekken naar beweeg en sportactiviteiten in het voorliggend veld neemt jaarlijks toe.

0

5

10

20

20

Er vindt uitstroom plaats van het aantal jeugdigen dat na projecten gericht op motorische ontwikkeling doorstroomt naar het reguliere beweeg- en sportaanbod.

0

3

3

3

3

Het aantal statushouders dat deelneemt aan het reguliere beweeg- en sportaanbod neemt jaarlijks toe.

0

5

10

15

15

Het aantal deelnemers dat een stap vooruitgaat op de participatieladders als gevolg van de trainingen neemt jaarlijks toe.

0

3

6

9

9

Het aantal ouderen dat deelneemt aan het kennismakingsaanbod neemt jaarlijks toe.

0

20

40

60

60

Het aandeel volwassenen (21-45) dat deelneemt aan georganiseerde sport bij een vereniging neemt in vier jaar tijd toe met 5%.

2.522 (peiling 2017)

2.648

Wat gaan we ervoor doen?

  • Bewegen en sporten is één van de aandachtsgebieden in de integrale uitvraag van de MDT's
  • Jaarlijks worden basisschoolleerlingen gescreend op motorische ontwikkeling en algemene fitheid.
  • Er starten in 2021 trainingen voor mensen in de bijstand waarbij het verbeteren van de 'fysieke gezondheid' prioriteit heeft.
  • Jaarlijks wordt er een kennismakingsdag voor 65+ sport georganiseerd in de verschillende kernen, inclusief afname van fit-testen.
  • We ondersteunen sportaanbieders en sportverenigingen door in 2020 te starten met een flexibele sportcarrousel 30+ (Sports4you).
ga terug
Deze pagina is gebouwd op 11/18/2020 11:26:09 met de export van 11/18/2020 11:22:46