5 Onderwijs en vrije tijd

Belangrijke ontwikkelingen

Onderwijs
Wet- en regelgeving rondom onderwijshuisvesting is volop in ontwikkeling. Naast uitbreiding van mogelijkheden om een nieuwe school op te richten via het wetsvoorstel "Meer ruimte voor nieuwe scholen" is er nieuwe wet- en regelgeving in aantocht op basis van het onderzoek naar de kwaliteit van onderwijshuisvesting in het primair en voortgezet onderwijs. Zo worden gemeenten verplicht een Integraal Huisvestingsplan (IHP), met huisvestingsbeleid en investeringsprogramma op te stellen, waarbij samenwerking plaatsvindt met schoolbesturen. Ook wordt renovatie als huisvestingsvoorziening in de wet opgenomen en creëert de wet de mogelijkheid voor schoolbesturen in het primair onderwijs mee te investeren. De verwachting is dat het betreffende wetsvoorstel in het najaar van 2021 naar de Tweede Kamer wordt gestuurd. Bovenstaande nemen wij mee bij de nadere uitwerking van de Visie op integrale kindcentra en het IHP. Afzonderlijk vraagstuk is de ontwikkeling van het leerlingenaantal van het Agnieten College. Deze neemt toe, waarbij vanaf schooljaar 2020/2021 tijdelijke huisvesting in een leegstaand lokaal in gebouw de Driehoek plaatsvindt. In 2021 actualiseren we met het Agnieten College de leerlingenprognose om meer inzicht te hebben op de ontwikkeling van het leerlingenaantal in de komende jaren en hoe zich deze verhoudt tot de beschikbare onderwijshuisvestingscapaciteit.

Visie Vechtdal
Voor recreatie en toerisme in het Vechtdal hebben we ambities. In de Visie Vechtdal 3.0 wordt op de kracht van het Vechtdalmerk, de vrije tijds programma's en de samenwerking van overheden en ondernemers voort gebouwd. De impact van Corona op de Vrije Tijds Economie (VTE) ook in het Vechtdal onderstreept het belang van steun voor en ontwikkeling van de VTE. Onderscheidend voor het Vechtdal zijn vooral het beleefbare landschap, de verbindende Vecht, de persoonlijke gastvrijheid en de rust en ruimte. We willen het aanbod beter verbinden en zichtbaar maken, daarnaast hebben verbreding, verduurzaming en vernieuwing de aandacht. Hierbij wordt de kwaliteit van het gebied benut en gerespecteerd en de identiteit verder versterkt. Onze uitdaging is om huidige en nieuwe bezoekers te boeien en op ontwikkelingen te blijven inspelen. In 2021 zullen op basis van Visie Vechtdal 3.0, programma's en projecten worden (door)ontwikkeld en uitgevoerd. Hierbij wordt verbinding gelegd met het provinciaal beleidsprogramma Gastvrij Overijssel 2.0 en uitvoeringsprogramma Ruimte voor de Vecht.

Leerlingenvervoer
Bij het leerlingenvervoer staat de zelfredzaamheid van het kind en/of ouders voorop, zoals bijvoorbeeld de verstrekking van een fiets. De gemeente voelt zich verantwoordelijk voor het bieden van hulp aan het gezin en wil tegelijkertijd de eigen verantwoordelijkheid stimuleren. De uitdaging is om één en ander samen te brengen. Op enkele onderdelen zijn besparingsmogelijkheden die we in samenhang met de nieuwe modelverordening leerlingenvervoer willen verkennen en meenemen bij de behandeling van de nieuwe verordening leerlingenvervoer begin 2021.

Cultuur
Voor de periode vanaf 2021 stellen wij nieuwe beleidsdoelen op. Een belangrijk onderdeel van het nieuwe beleidsplan is de verbinding met het sociaal domein. Cultuur zetten we in als middel om doelstellingen in het sociaal domein te behalen. In het najaar van 2020 bieden we de raad verschillende scenario's aan om hier inhoudelijk en financieel vorm aan te geven.

De Spil
Naar aanleiding van de in 2020 uitgevoerde evaluatie zou kunnen blijken dat er een investering nodig is voor het gebouw en het groot onderhoud. In het najaar van 2020 wordt het onderzoek gepresenteerd.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 11/18/2020 11:26:09 met de export van 11/18/2020 11:22:46