3 Beheer openbare ruimte

Belangrijke ontwikkelingen

Bereikbaarheid
Voor de Regio Zwolle is een Bereikbaarheidsambitie vastgesteld. Het belangrijkste doel is het op peil houden – en waar mogelijk verbeteren – van de doorstroming op het hoofdwegennet. Daarvoor is een breed scala aan maatregelen nodig. Bij de uitvoering hebben de zogeheten corridors een rol (een aantal gemeenten rondom een snelweg of spoorlijn). De Corridor Vechtdal met Dalfsen, Ommen en Hardenberg is een van de zes corridors. De corridors gaan aan de slag met het verkennen van de haalbaarheid van projecten om de verplaatsingsbehoefte en -afstand te verminderen, het aantrekkelijker maken van duurzame vervoerwijzen als (elektrische) fiets en openbaar vervoer en het slim en duurzaam wijzigen van mobiliteitsgedrag. De ambities van de Regio Zwolle sluiten goed aan op de gemeentelijke doelstellingen, o.a. op het gebied van stimuleren van fietsgebruik. Verkeersverbindingen voor o.a. auto, fiets en OV zijn heel belangrijk bij de groei van en de opgaven voor de regio.

De kern Dalfsen groeit aan de oostzijde en een aantal directe aansluitingen op de N340 gaan komende jaren vervallen. Er gaat gewerkt worden aan een visie op de ontsluitingsstructuur van Dalfsen aan de oostzijde. Er is ook een relatie met het Centrumplan voor de kern Dalfsen waar aan gewerkt wordt en waarin verkeer en parkeren belangrijke onderdelen zijn. Denk aan de verkeerscirculatie, de aansluiting op Rondweg en Vechtdijk en de kwaliteit en kwantiteit van parkeervoorzieningen voor auto en fiets.

Uit cijfers blijkt dat de maatregelen in het kader van het Covid-19 virus een duidelijk invloed hebben op de mobiliteit. Het totaal aantal verplaatsingen is afgenomen en dat is o.a. sterk zichtbaar in het OV. Thuiswerken is toegenomen. Wat de effecten op de langere termijn zijn is niet bekend. Het Corona Mobiliteitsprotocol heeft geadviseerd zoveel mogelijk niet te reizen door thuis te werken en tot 15 kilometer zoveel mogelijk de fiets te pakken en de spits waar mogelijk te mijden. Dit sluit aan bij de principes van mobiliteitsmanagement (slim werken - slim reizen) en bij het stimuleren van fietsgebruik zoals verwoord in de Integrale Fietsvisie en het duurzaamheidsbeleid.

Het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 heeft als doel : "op weg naar nul verkeersslachtoffers in 2050". Vanuit het Rijk is voor de komende tien jaar (2020-2030) een investeringsbedrag van € 500 miljoen vrijgemaakt voor cofinanciering van verkeersveiligheidsmaatregelen in verschillende tranches. Er is een menukaart van maatregelen opgesteld waaruit gekozen kan worden. Als gemeente Dalfsen gaan we kijken of we gebruik kunnen maken van de eerste tranche voor het nemen van verkeersveiligheidsmaatregelen op het onderliggend wegennet (via de Regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2020-2021).

Doorontwikkeling IBOR en vervangingsopgaven kapitaalgoederen.
De voorbereidingen voor het doorontwikkelen van het beleidsplan Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR) zijn opgestart. In 2021 leggen wij het nieuwe beleidsplan IBOR aan u voor. Een startnotitie en een door uw Raad vast te stellen "Kadernota" gaan hieraan vooraf.
Bij het opstellen van het nieuwe IBOR beleidsplan zullen wij nadrukkelijk aandacht besteden aan de actuele onderhoudstoestand van de kapitaalgoederen van dat moment  op basis waarvan wij nieuwe onderhoudskeuzes zullen voorleggen aan uw Raad.
Bij deze keuzes brengen wij tevens de mogelijkheden in beeld met betrekking tot een lagere beeldkwaliteit in relatie tot (nieuwe) mogelijke bezuinigingen. In het beleidsplan IBOR beschrijven we verder de lijnen waarlangs we als gemeente, samen met de gebruikers van de openbare ruimte zoals bewoners en bedrijven, de komende jaren de openbare ruimte in stand willen houden en ontwikkelen. Daarbij is het uitgangspunt dat de openbare ruimte als één geheel wordt ervaren en de gebruiks-, inrichtings- en beheerkwaliteiten met elkaar in balans zijn. Er is een nauwe samenhang tussen de genoemde kwaliteiten en de kosten van onderhoud.
Daarnaast brengen we in beeld wat de consequenties zijn van onderhoudskeuzes in relatie tot de verwachte vervangingstermijn van onze kapitaalgoederen en koppelen we de voorgestelde keuzes aan een "Meerjaren uitvoeringsprogramma"  voor het onderhoud en een "Meerjaren uitvoeringsprogramma" voor vervanging van deze kapitaalgoederen.
Voor de drie grootste groepen kapitaalgoederen qua areaal en financiën, te weten groen (bomen, beplanting, gras, hondentoiletten en beschoeiingen), wegen en kunstwerken is een eerste verkenning gestart.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 11/18/2020 11:26:09 met de export van 11/18/2020 11:22:46