Het beleidskader
Het gemeentelijk rioleringsplan is leidend voor het onderhoud van de gemeentelijke riolering. In het in 2017 vastgestelde plan staat het gewenste niveau van onderhoud, welke risico’s we nemen en hoeveel geld daarvoor nodig is. Onze ambitie voor het onderhoud van de riolering is “spaarzaam en betrouwbaar daar waar het moet, vooruitstrevend daar waar het (eenvoudig) kan”. Welke werkzaamheden wij uitvoeren voor het onderhoud van riolering staat in het gemeentelijk rioleringsplan en het rioolbeheerplan. Het voornemen is om de looptijd van het gemeentelijk rioleringsplan met 1 jaar te verlengen zodat we daarna kunnen aansluiten bij de implementatie van de omgevingswet.
Kwantitatieve en kwalitatieve indicatoren
Riolering bestaat uit diverse objecten zoals buizen, putten en pompen voor inzameling en transport
van afvalwater, maar bijvoorbeeld ook wadi’s voor de infiltratie van regenwater en drainage voor
beheersing van de grondwaterstand. Globaal bestaat de riolering uit 169 kilometer vrijverval riolering en 63 kilometer mechanische riolering. Er zijn meer dan 3.500 inspectieputten, 9.200 kolken, 30 gemalen en 300 pompunits. Voor gedetailleerde informatie over deze voorzieningen wordt verwezen naar het beheerplan en naar het basisrioleringsplan.
In het gemeentelijke rioleringsplan is vastgelegd, aan welke voorwaarde(n) we willen voldoen en hoe de voorzieningen dan functioneren in een kwalitatieve maat. De eisen hebben betrekking op het inzamelen, transporteren en verwerken ten behoeve van de volksgezondheid, bewoonbaarheid en het milieu. De bijbehoren maatstaven (kwalitatieve indicatoren) zijn gericht op de effecten, wat ervaart de burger en / of omgeving. De resultaten worden afgeleid uit geregistreerde meldingen.
Maatstaven | 2021 |
Maximum aantal meldingen van het niet kunnen lozen van afvalwater door het niet functioneren van het gemeentelijke riool. | 5 |
Maximum aantal meldingen van gezondheid gerelateerde klachten door contact met afvalwater in de openbare ruimte. | 2 |
Maximum aantal meldingen van stank gerelateerde klachten vanuit de gemeentelijke riolering. | 5 |
Maatstaven | 2021 |
Maximum aantal meldingen van grondwateroverlast veroorzaakt door gemeentelijke voorzieningen. | 10 |
Maatstaven | 2021 |
Maximum aantal meldingen van het niet kunnen lozen van hemelwater door het niet functioneren van het gemeentelijke riool. | 10 |
Maximum aantal meldingen van wateroverlast per jaar. | 5 |
Maximum schadebedrag in €€ door wateroverlast per jaar. | 5000 |
Maatstaven | 2021 |
Maximum aantal meldingen van persoonlijk letsel als gevolg van ernstige gebreken. | 1 |
Maximum schadebedrag in €€ door ernstige gebreken van objecten in de openbare ruimte. | 5000 |
Financiële consequenties
In het gemeentelijke rioleringsplan is de huidige situatie omschreven, is de ambitie met het gewenste onderhoudsniveau vastgesteld en zijn de bijbehorende maatregelen en middelen bepaald. Het totaalpakket vormt de grondslag voor het kostendekkende tarief van de rioolheffing. Er wordt voor de riolering met een voorziening voor toekomstige onderhoud gewerkt. De totale lasten van de riolering vallen onder programma 8 duurzaamheid en milieu.
Exploitatie (dagelijks onderhoud)
x € 1.000 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Riolering | 370 | 368 | 373 | 379 |
Bedrag is exclusief apparaatskosten, BTW en overhead
Mutatie voorziening riolering
x € 1.000 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Bruto dotatie | 514 | 512 | 505 | 496 |
Bedrag is exclusief de onttrekking aan de voorziening
Voor het in standhouden van riolering zijn naast bedragen voor dagelijks onderhoud, de volgende bedragen voor goot onderhoud opgenomen. Het bedrag voor groot onderhoud wordt onttrokken aan de voorziening riolering.
Groot onderhoud (incl. vervanging)
x € 1.000 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Maatregelen uitvoering GRP | 275 | 275 | 275 | 275 |