Het beleidskader
Het beleidsplan integraal beheer openbare ruimte vormt het beleidskader voor het onderhoud van de gemeentelijke wegen. Met het in 2017 vastgestelde beleidsplan is het gewenste onderhoudsniveau en zijn de benodigde financiële middelen vastgelegd. Met het vastgestelde niveau wordt ingezet op het behoud van onze duurzame en veilige wegen. Het beleid is uitgewerkt in het vastgestelde wegenbeheerplan (college van B&W 12 juni 2017).
Kwantitatieve en kwalitatieve indicatoren
De omvang van het gemeentelijke wegennet bestaat naast bermen en bermsloten uit ongeveer 2,75 miljoen vierkante meter verhard oppervlak en ongeveer 0,22 miljoen vierkante meter onverharde en half verharde paden en rijbanen.
De onderhoudstoestand van wegen is onderverdeeld naar de volgende vier thema’s: duurzaamheid, veiligheid, comfort en aanzien. De onderhoudstoestand wordt beoordeeld conform de beeldkwaliteitscatalogus openbare ruimte en aan de hand van de criteria voor rationeel wegbeheer van het CROW.
Voor duurzaamheid en veiligheid geldt het beeldkwaliteitsniveau B (voldoende – functioneel), die is vertaald vanuit het zogenoemde kwaliteitsniveau R voor rationeel wegbeheer, waarbij het percentage verharding onvoldoende ligt tussen 5-8%. Voor comfort en aanzien geldt het beeldkwaliteitsniveau C (Matig), waarbij het percentage verharding onvoldoende ≤ 7%.
Indicator | Bron | 2016 | 2018 | 2020 |
Veiligheid percentage verharding onvoldoende | Inspectie | 4% | 9% | n.n.b |
Duurzaamheid percentage verharding onvoldoende | Inspectie | 4% | 8% | n.n.b |
Comfort percentage verharding onvoldoende | Inspectie | 4% | 17% | n.n.b |
Aanzien percentage verharding onvoldoende | Inspectie | 7% | 16% | n.n.b |
Vanuit de inspectie van 2018 zijn de scoringspercentages met het predicaat ‘onvoldoende’ voor duurzaamheid, veiligheid en aanzien hoger dan in 2016. Medio 2020 is een nieuwe inspectieronde uitgevoerd. Wij gaan ervan uit dat deze laatste inspectieronde een actueler en nauwkeuriger beeld geeft van de onderhoudstoestand op basis waarvan wij nieuwe onderhoudskeuzes kunnen voorleggen aan uw Raad. Met het opstellen van het nieuwe beleidsplan IBOR brengen we die keuzes met betrekking tot een lagere beeldkwaliteit in relatie tot mogelijke bezuinigingen in beeld.
Financiële consequenties beleidsdoel
De totale lasten/baten voor wegen (exclusief apparaatskosten) vallen onder programma 3 Beheer openbare ruimte en omvatten de verharde en onverharde wegen. Het budget is opgedeeld in regulier budget en budget voor groot onderhoud. Dit budget is exclusief het budget voor het reinigen van de openbare ruimte maar inclusief het budget voor bermen in het buitengebied.
x € 1.000 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
Regulier budget | 423 | 440 | 463 | 480 |
x € 1.000 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 |
Groot onderhoud budget | 788 | 788 | 788 | 788 |