Bestuurlijke samenvatting

Inleiding

Een programmabegroting met ontwikkelkansen voor Dalfsen

Voor u ligt de Programmabegroting 2021 - 2024. Deze bevat de opdracht om vanuit de Perspectiefnota 2021 - 2024 te komen met ombuigingsvoorstellen om per 2023, of zoveel eerder als mogelijk, te komen tot een sluitende meerjarenbegroting.

Het opstellen van een programmabegroting vereist een kritische blik naar beoogde uitgaven. En leidt tot het versoberen van projecten en dienstverlening. Het schrappen van budget maakt dat er ook afscheid genomen wordt van inzet en de wijze waarop mensen werden geholpen of beloond. Dit is een forse opgave waar met de hele organisatie in de zomerperiode hard aan is gewerkt.
Diezelfde kritische blik maakt echter ook dat er creatief naar kansen is gekeken en gezocht naar efficiëntere manieren van werken. Versoberen leidt daarmee niet tot stilstand. De komende tijd staan plannen voor nieuw beleid op de rit waar onder meer die kansen een plek in gaan krijgen. Zo blijven wij als gemeente vasthouden aan wie wij zijn en voor wie wij het doen; Het stimuleren en ondersteunen van onze Dalfser gemeenschap voor nu en de toekomst die voor ons ligt.

Met de programmabegroting 2021-2024 bieden wij u aan op welke wijze wij toewerken naar een sluitende begroting in 2023. Het voorstel voor invulling van de ombuiging is zowel cijfermatig als inhoudelijk reeds in deze begroting verwerkt. Dat wil zeggen dat in de programma's inhoudelijk zoveel als mogelijk wordt aangegeven op welke punten de ombuiging invloed heeft op de te realiseren prestaties. Om dit extra te markeren is de betreffende tekst schuin gedrukt en staat er een rood blokje: . Daarnaast is er per programma een extra paragraaf bezuinigingen toegevoegd.

Het is aan de raad om met de voorstellen om tot die cijfers te komen in te stemmen. Ons voorstel gaat uit van een sluitende begroting vanaf 2023 e.v.. In 2021 en 2022 zal derhalve een beroep worden gedaan op de algemene reserve vrij besteedbaar voor een bedrag van € 1.660.000. Om deze structureel sluitende begroting te kunnen realiseren, stellen wij u verschillende ombuigingen voor ten aanzien van zowel te realiseren ambities als het bestaande beleid. Dit brede pakket aan ombuigingen raakt alle programma’s.
Eveneens wordt u een voorstel gedaan om onze inkomsten de komende jaren verder te verhogen.
Ondanks de forse opgave geeft het college met deze begroting verder invulling aan het coalitie-document "Dichtbij-DALFSEN-Dichtbij" en het meer gedetailleerde bestuursprogramma en bestuurskalender. Dit alles binnen een verantwoord financieel kader.   

Wij presenteren u onze ombuigingsvoorstellen per programma in lijn met de kaderstellende vragen die wij in de Perspectiefnota 2021-2024 aan de raad hebben gesteld. Uit uw beantwoording in de Algemene beschouwingen hebben wij de rode draad gehaald die door de ombuigingen moet lopen.

Diverse (separate) notities
Zoals aangegeven is ons voorstel in voorliggende begroting verwerkt. Wij hebben de keuzemogelijkheden voor uw raad inzichtelijk gemaakt, zodat u op basis van dit inzicht de mogelijkheid heeft om af te wijken van de ons door voorgestelde invulling van de ombuigingsopgave. Evenals vorig jaar ontvangt u daarvoor (separaat) een lijst ombuigingen, inkomsten verhogen en een lijst niet ombuigen.

Aangezien de septembercirculaire pas verschijnt op/na Prinsjesdag zijn de gevolgen daarvan niet meer in de begroting meegenomen. De notitie volgt daarom separaat.

Vanaf begin 2020 hebben we te maken met de corona-pandemie. Omdat de informatie hieromheen per dag aan (grote) veranderingen onderhevig is, hebben we ervoor gekozen een separate notitie op te nemen om de gevolgen enigszins te kunnen duiden.

De uitkomsten van het onderzoek kostendekkendheid (aangevraagd bij de vaststelling van de begroting 2020-2023) zijn op het moment van schrijven van dit voorstel nog niet ontvangen, deze worden daarom separaat nagezonden en zijn derhalve nog niet in de begroting verwerkt.

Naar aanleiding van amendementen bij de vaststelling van de begroting is het saldo gewijzigd. In het financieel meerjarenbeeld is dit aangepast.

Samenstelling van het gemeentebestuur
Het gemeentebestuur wordt gevormd door het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad. Het college van B&W vormt het dagelijks bestuur en de gemeenteraad het algemeen bestuur. De gemeenteraad is het hoogste bestuurlijke orgaan en stelt de kaders voor het beleid vast, stelt de financiële middelen voor de uitvoer van de programma's vast en heeft een controlerende rol ten opzichte van het college van B&W. Het college is verantwoordelijk voor de uitvoering van de raadsbesluiten en heeft daarnaast een aantal eigenstandige taken.

Het college bestaat uit de burgemeester, mevrouw E. van Lente en drie wethouders, de heer A. Schuurman, de heer J.W. Uitslag en de heer R.W.J. van Leeuwen. De gemeentesecretaris/algemeen directeur is bij de vergaderingen van B&W aanwezig als secretaris en adviseur. Deze functie is  vacant en wordt waargenomen door de heer H.J. van der Woude.

Het college met van boven naar beneden: wethouder A. Schuurman, wethouder J.Uitslag, gemeentesecretaris/algemeen directeur (interim) H. van der Woude, burgemeester E. van Lente en wethouder R. van Leeuwen.

Het college vergadert iedere week op dinsdag. Ieder lid van het college van B&W is verantwoordelijk voor een aantal specifieke beleidsterreinen (portefeuilles) van de gemeente.

Portefeuilleverdeling college van B&W

Burgemeester drs. E. van Lente
Kabinet en representatie, Dienstverlening, Algemene bestuurlijke aangelegenheden, Openbare orde en veiligheid, Rampenbestrijding, Bestuurszaken en communicatie, Privaatrechtelijke en juridische zaken, Personeel en organisatie, Strategische beleidsvorming, Burgerzaken, Internationale aangelegenheden.
Intergemeentelijke samenwerking, Bestuurlijke vernieuwing, Facilitaire zaken, Informatievoorziening en automatisering, Project Waterfront (in samenwerking met wethouder Van Leeuwen).

Wethouder/locoburgemeester drs. R.W.J. van Leeuwen
Financiën, Planning en control, Werkgelegenheid en participatie, Waterbeleid en Waterschap, Klimaatadaptatie, Onderhoud en beheer openbare ruimte (groen en grijs), Grondexploitaties, Bedrijventerreinen, Energiebedrijven, Werkvoorzieningschappen (Larcom), Verkeer en vervoer, Project Waterfront (coördinerend; in samenwerking met burgemeester Van Lente), Project centrumplan Lemelerveld.

Wethouder A. Schuurman
Economische zaken, Agrarische zaken en plattelandsvernieuwing, Beheer en onderhoud gemeentelijke gebouwen, Milieu en duurzaamheid, Afvalbeleid, Integrale handhaving, Ruimtelijke ontwikkeling, Volkshuisvesting, Structuurvisies, Monumenten, Archeologie en Centrumplan/ Centrumvisie Dalfsen.

Wethouder drs. J.W. Uitslag
Welzijn, Jeugd(hulp), Gehandicaptenbeleid, WMO, Sport, Sportaccommodaties (beheer), Cultuur, Maatschappelijk werk, Volksgezondheid, Recreatie en toerisme, Onderwijs en educatie, Coördinatie beleid kernen, Project Ruimte voor de Vecht, Leader.

Samenstelling gemeenteraad
De gemeenteraad bestaat uit 21 leden raadsleden verdeeld over zes politieke partijen. De gemeenteraad van Dalfsen heeft de volgende zetelverdeling:

Zetelverdeling

2018 - 2022

Gemeentebelangen

9

CDA

5

ChristenUnie

3

Partij van de Arbeid

2

D66

1

VVD

1

Totaal

21

Gemeentebelangen
J. Ramaker, H. Ellenbroek, I. Haarman, G. Jutten, I. Kappert, H. Kleine Koerkamp, W. van Lenthe, W. Pessink en J. Upper.

CDA
B. Ramerman, R. Kouwen, W. Massier, B. Ruitenberg en J. Schiphorst-Kijk in de Vegte.

Christen Unie
L. Nijkamp, R. Lassche-Visscher en M. Veldman.

PvdA
L. Broere, J. Eilert.

D66
B. Schrijver

VVD
G. Veldhuis

De gemeenteraad wordt bijgestaan door de griffier, drs. J. Leegwater.

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2020 11:26:09 met de export van 11/18/2020 11:22:46