Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland
Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
Naam
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Eigen vermogen
€ 4.616.540
€ 5.290.000
€ 5.217.000
Vreemd vermogen
€ 31.042.577
€ 28.096.000
€ 36.138.000
Resultaat
€ 759.174
0
0
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.786.264
€ 1.827.414
€ 1.865.438
Bron
Jaarrekening VRIJ
Programmabegroting VRIJ
Programmabegroting VRIJ
Beleidsvoornemens
Veiligheidsregio IJsselland richt zich de komende jaren meer op de buitenwereld en levert daarbij nog meer maatwerk in verbinding met de samenleving en onze partners. Doel is de continuïteit van de samenleving binnen de elf gemeenten uit onze regio te waarborgen, niet alleen door rampen te bestrijden, maar ook door ze te voorkomen. De Veiligheidsregio is daarbij expert, strategische netwerkpartner en adviseur voor burgers en partners. Maar gelijktijdig worden deze partners uitgedaagd om zelf een actieve bijdrage te leveren aan een veilig IJsselland. Hoe Veiligheidsregio IJsselland dat gaat doen is beschreven in de Strategische Beleidsagenda 2019-2023. Hierin staat de strategische richting, geformuleerd in concrete doelen en acties, die jaarlijks verder uitgewerkt worden.
Ontwikkelingen
1. Als inhoudelijk belangrijke en nieuwe ontwikkeling die in 2019 is ingezet is de komende taakdifferentiatie tussen brandweervrijwilligers en beroepskrachten. Deze ontwikkeling heeft niet alleen inhoudelijke effecten, maar naar verwachting ook flinke financiële consequenties. Het landelijke overleg van voorzitters Veiligheidsregio’s (Veiligheidsberaad) en de minister van Justitie en Veiligheid (JenV) hebben eind 2019 gezamenlijk een richting gevonden om brandweervrijwilligers en beroepskrachten zo te differentiëren en vorm te geven dat geen sprake is van spanning met de geldende EU-regelgeving. In verband met de Corona-crisis heeft dit proces vertraging opgelopen en wordt na de zomervakantie 2020 weer opgepakt.
2. De ontwikkeling van één landelijke meldkamer is in 2019 voortgezet. Per 1 januari 2020 is de Politie/LMS verantwoordelijk voor het beheer van de gemeenschappelijke Meldkamer Oost-Nederland (MON) in Apeldoorn. Dit als onderdeel van de landelijke meldkamersamenwerking gericht op tien meldkamers in 2022 die werken volgens een gestandaardiseerde werkwijze.
3. De Veiligheidsregio IJsselland wil een bijdrage te leveren aan de financiële uitdaging waar gemeenten voor staan. De oplossingsrichting bestrijkt meerdere jaren en bevat componenten voor korte en langere termijn. Voor de korte termijn is de koers om te zien of in 2021 en 2022 incidentele middelen vrijgemaakt kunnen worden uit de budgetten voor rente, kapitaallasten en reguliere exploitatie. Bij het trendmatig kijken naar de mediaan van de afgelopen 3 jaren voor deze budgetten dan lijkt het haalbaar dat in 2021 en 2022 € 516.000 per jaar aan incidentele besparingen kan waarmaken voor de gemeenten en die besparing structureel te maken met ingang van 2023.
4. In 2019 is het regionale Crisisplan geactualiseerd. Uitgangspunt van het Crisisplan 2020 - 2023 is dat wordt gewerkt met één crisisorganisatie die inzetbaar is voor acute en niet-acute rampen en crises, incidenten en de nafase. Operationele besluitvorming is laag belegd binnen de crisisorganisatie, de operationeel leider is operationeel eindverantwoordelijk. Bestuurlijk optreden wordt maximaal gefaciliteerd door de gouden lijn en het aansluiten van de operationeel leider bij het GBT. Er is voorzien in een kleine slagvaardige kernsamenstelling voor het ROT en GBT. Deze structuur en werkwijze zij van start gegaan per 1 maart 2020.Risico's
Enkele van bovenstaande ontwikkelingen hebben financiële consequenties waar de komende jaren op geanticipeerd moet worden.
1. Rekening houden met toenemende kosten van de vrijwillige brandweer vanwege Europese regelgeving, gericht op loongelijkstelling voor beroepsmedewerkers en vrijwilligers bij gelijke taakinvulling kunnen de structurele kosten kunnen oplopen tot € 1,5 mln.
2. De in 2019 voortgezette ontwikkeling van de Landelijke Meldkamer(LMS) betekent dat vanaf 2022 rekening moet worden gehouden met een structureel nadeel van maximaal € 215.000,- vanwege een nadeel van €215.000 op de beheerskosten.
3. De afspraak met het algemeen bestuur om in 2021 en 2022 per jaar een bedrag van € 516.000 aan incidentele middelen vrij te maken om bij te dragen aan de financiële opgaven van gemeenten.Op basis van alle risico’s met bijbehorende inschatting is een analyse gemaakt van de benodigde weerstandsvermogen voor Veiligheidsregio IJsselland. Met behulp van een zogenaamde Monte-Carlo (MC)-simulatie is het verband tussen risico en aan te houden weerstandsvermogen bepaald. Uit de rapportage van risicomanagement blijkt dat, op basis van een zekerheidspercentage van 90%, het weerstandsvermogen 1,18 miljoen euro zou moeten bedragen. De benodigde weerstandscapaciteit ligt in de lijn der verwachting op basis van de bedragen die andere veiligheidsregio’s hanteren. Veiligheidsregio IJsselland heeft op 31-12-2019 een weerstandsvermogen van één miljoen euro, dat geeft een betrouwbaarheid van 85%. Dit betekent dat de veiligheidsregio bij een dergelijke weerstandscapaciteit naar verwachting eenmaal in de zes à zeven jaar niet in staat zal zijn zonder aanvullende financiering een positief eigen vermogen te behouden.
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland
Naam
Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Eigen vermogen
€ 1.368.000
€1.422.000
€1.418.000
Vreemd vermogen
€ 5.283.000
€4.858.000
€4.802.000
Resultaat
€ 1.055.000
€0
€0
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.025.000
€1.069.608
€1.102.000
Bron
Beleidsvoornemens
Gezondheid wordt gezien als het vermogen van mensen om zich aan te passen en eigen regie te voeren in het licht van fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven. Gezondheid is een belangrijke voorwaarde om te kunnen meedoen in de maatschappij. De GGD zet zich in voor publieke gezondheid. Dat wil zeggen de gezondheid van alle inwoners in onze regio van jong tot oud. De GGD maakt mogelijk dat mensen individueel en als groep meer grip hebben op hun eigen gezonde leven en leefomgeving. De GGD werkt aan gelijke kansen op een gezond leven voor iedereen. Dit gebeurt door beleid, advies, onderzoek en ondersteuning en een vangnet voor mensen die (tijdelijk) niet zelfredzaam zijn. Hierbij opereert de GGD in de publieke gezondheid op het snijvlak van zorg, markt en politiek en kiezen daarbinnen welke specifieke waarde is toe te voegen. De GGD werkt voor én met de elf gemeenten in IJsselland en samen met diverse organisaties: voor een gezonde samenleving. GGD IJsselland werkt voor ruim 520 duizend inwoners. GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland en voert taken uit zoals deze in de wet Publieke gezondheid aan gemeenten zijn opgedragen.
Ontwikkelingen
In 2019 is de regionale bestuursagenda publieke gezondheid 2019-2023 vastgesteld: Beweging vanuit regie. Deze bestuursagenda vormt de basis voor de (beleids)ontwikkeling van de GGD in deze periode. Uitgangspunt is het concept van positieve gezondheid. Daarbij ligt het accent op het versterken van eigen kracht, versterken van regie op het eigen leven en versterken van gezondheid. De bijdrage van de publieke gezondheidszorg is daarbij: · Bevorderen dat inwoners gezond zijn en mee kunnen doen(want gezondheid bevordert de (arbeids-)participatie en vice versa);· Verbindingen leggen tussen domeinen en samenwerkingspartners (en net werken coördineren); · Delen van expertise op het gebied van factoren die gezondheid en gedrag beïnvloeden;· Inzicht bieden in de gezondheidssituatie van (kwetsbare) burgers door middel van data, monitoring en onderzoek;· Bewaken en beschermen van de gezondheid(uitvoering wettelijke taken). De GGD werkt daarbij nauw samen met de gemeenten en andere partijen.
Risico's
Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. Aanvullende producten en diensten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor structureel aanvullende producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de deelnemende gemeenten klein.
- Verbonden partij Omgevingsdienst IJsselland
Naam
Omgevingsdienst IJsselland
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Eigen vermogen
€ 401.750
€ 315.690
€ 315.690
Vreemd vermogen
€ 2.179.384
€ 2.495.074
€ 2.495.074
Resultaat
€ 4.690
€ 0
€ 0
Gemeentelijke bijdrage
€ 478.481
€ 477.913
€ 483.617
Bron
Jaarrekening 2019 Omgevingsdienst
Begroting 2021 Omgevingsdienst IJsselland
Begroting 2021 Omgevingsdienst IJsselland
Beleidsvoornemens
Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze is wat de eenduidige aanpak van de Omgevingsdienst IJsselland kenmerkt. Haar onafhankelijke experts wegen maatschappelijke belangen zorgvuldig af en vervullen een verbindende rol in het krachtenveld. Doel is een optimale balans aan te brengen tussen een duurzame leefomgeving en nieuwe initiatieven. Deze gedachte komt tot uiting in de missie: Omgevingsdienst IJsselland. Waarborgt de leefomgeving, versterkt bedrijven. De Omgevingsdienst is een moderne uitvoeringsorganisatie die voorop wil lopen met vernieuwende werkmethoden, actuele expertise en moderne ICT-voorzieningen. Zij wil daarbij een hoogwaardige bijdrage leveren aan een veilige, gezonde, aantrekkelijke en duurzame omgeving om in te wonen, werken en leven. Onder het motto ‘Lokale binding, regionale bundeling’ combineert de Omgevingsdienst nabijheid met schaalvergroting. De verbinding van kwaliteitsverbetering en efficiencywinst komt zo binnen bereik. De Omgevingsdienst is een betrouwbare partner in de keten met het Openbaar Ministerie, politie, GGD en Veiligheidsregio en een samenwerkingspartner van de waterschappen in Overijssel. De Omgevingsdiensten die landelijk zijn ontstaan hebben het doel meerwaarde te creëren op het gebied van de fysieke leefomgeving. De Omgevingsdienst wil van toegevoegde waarde zijn voor het bedrijfsleven, de inwoners en de leefomgeving van IJsselland. Het managementteam geeft in de eerste drie jaar prioriteit aan de ontwikkelopgaven:
• borgen en door ontwikkelen van politieke sensitiviteit en lokale binding;
• vormen van één organisatie, en
• anticiperen op inwerkingtreding Omgevingswet, wet VTH, wet Natuurbescherming en wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen.Ontwikkelingen
Wij zien op het werkveld van de Omgevingsdienst veel nieuwe ontwikkelingen, zoals de komst van de Omgevingswet met het bijbehorende Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) en de opgaven op het gebied van energie, duurzaamheid en klimaatadaptatie. In overleg met de 12 deelnemers zal de Omgevingsdienst haar kennis en expertise inzetten om op deze dossiers de gewenste resultaten te boeken. De primaire meerwaarde van de Omgevingsdienst is natuurlijk gelegen in de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving van de milieutaken. Het takenpakket van de Omgevingsdienst is sinds de start in 2018 vrij stabiel. Binnen dit pakket is er wel sprake van groei in hoeveelheid werk, veroorzaakt door de economische groei – meer bedrijven – en incidentele onderwerpen zoals PFAS (bodem) en het stikstofdossier. Door scherp te sturen en te prioriteren, slagen we er met de Omgevingsdienst in tot op heden een sluitende meerjarenbegroting te presenteren die behoudens indexatie geen autonome groei vertoont.
Daarbij gaat de Omgevingsdienst de komende periode in transitie van inputfinanciering naar outcomesturing. De basis is daarbij een kwalitatief uitstekende en efficiënte uitvoering van de kerntaken. De uitdaging is deze meer en meer op resultaat te verbinden aan maatschappelijk belangrijke vraagstukken als veiligheid, duurzaamheid, leefbaarheid en gezondheid, oftwel meer outcomesturing.Risico's
De Omgevingsdienst zit tijdens het opstellen van deze begroting in het derde jaar vanaf de start. Het is nog steeds een relatief jonge organisatie. De onzekerheden zitten grotendeels in de veranderende wetgeving. De komst van de Omgevingswet, inclusief het Digitale Stelsel (DSO) en de wet Kwaliteitsborging Bouw zijn van invloed op de Omgevingsdienst-werkwijze. Deze wetswijzigingen kunnen van invloed zijn op de begroting, al is dit niet direct de verwachting. We gaan er vanuit dat de Omgevingsdienst met de extra verkregen middelen voldoende is voorbereid om de komst van de Omgevingswet te kunnen borgen. Op het gebied van ICT zijn in de toekomst mogelijk investeringen nodig, o.a. op het vlak van de GEO-voorzieningen, deze zijn nu nog onvoldoende inzichtelijk.
In het bedrijfsplan van de Omgevingsdienst is een efficiencydoelstelling van 8% opgenomen, in vier tranches van 2% over een periode van 2020 tot en met 2023. De efficiencydoelstelling van Omgevingsdienst heeft als uitgangspunt vier voorwaarden. Om efficiënt te kunnen werken moet er sprake zijn van: voldoende robuust takenpakket; ruime mate van (uniforme) mandatering; hoge mate van standaardisatie van producten en diensten (inclusief werkprocessen en archivering); goede samenwerking en rolverdeling tussen de deelnemers van de GR en Omgevingsdienst. We zien dat door veel werk, oa. door uitbreiding van het bedrijvenbestand, het voor de Omgevingsdienst niet mogelijk is om de efficiencydoelstelling door te voeren. Het minimumniveau voor de uitvoeringskwaliteit lijkt bereikt. Daarmee zullen keuzes gemaakt moeten worden in de werkzaamheden van de Omgevingsdienst en haar dienstverlening. We blijven met alle andere Omgevingsdienst-deelnemers continu in gesprek met de Omgevingsdienst om hierin de juiste weg te vinden, met enerzijds aandacht voor de opgaven van de Omgevingsdienst en anderzijds voor besparing en efficiency.
- Verbonden partij GBLT
Naam
GBLT
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 6.298.000
n.n.b.
n.n.b.
Resultaat
€ 2.064.000
n.n.b.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 465.212
€ 456.000
€ 464.000
Bron
Jaarrekening GBLT
Begroting 2021 GBLT
Begroting 2021 GBLT
Beleidsvoornemens
Kwaliteit van dienstverlening is aangewezen als ontwikkelstrategie voor GBLT. Het algemeen bestuur heeft dat benoemd en vanaf 2017 is gestart om die ambitie vorm te geven, o.a. door het aantrekken van gekwalificeerde medewerkers en inzet van speciale software. Het aantrekken van de medewerkers is gebeurd voor de processen van waarderen, business control en informatie.
Het Algemeen Bestuur heeft in 2019 gewerkt aan het opstellen van een voorlopige positiebepaling GBLT, die in 2020 door het AB is vastgesteld. De uitgangspunten van deze positiebepaling zijn in januari 2020 via het RIS met de raad gedeeld. De insteek is om hier in 2020 een vervolg aan te geven en te starten met een bestuurlijke werkgroep, waarbij de volgende onderwerpen aan bod komen:
- stemverhoudingen;
- bijdrage verodening;
- bestuurlijke slagkracht;
- aanpassing Wet Gemeenschappelijke Regelingen en
- AVG.
Ontwikkelingen
Door aanpassing van de privacyregels van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) per 25 mei 2018 zijn er afspraken gemaakt tussen de gemeente en GBLT over uitwisseling van gegevens. Binnen de kaders van de nieuwe wetgeving wordt gezocht naar een praktische en werkbare oplossing om uitwisseling van gegevens zo soepel mogelijk te laten verlopen. In 2019 heeft GBLT hiervoor een onderzoek laten uitvoeren door een externe partij, om te kijken welke mogelijkheden er zijn voor de uitwisseling van privacy gevoelige gegevens. Samen met de deelnemers kijkt GBLT naar de uitkomsten van dit onderzoek. In 2020 wordt een proces opgesteld voor aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling van GBLT. Het onderwerp AVG wordt daarin meegenomen.
In 2020 vindt de inrichting van de nieuwe belastingapplicatie plaats, zodat deze vanaf januari 2021 in gebruik kan worden genomen.
In 2019 is gestart met een pilot voor sociaal incasseren, wat in 2020 wordt voortgezet. De insteek van de pilot is om niet-betalers vroegtijdig te benaderen en in gesprek te gaan om betalingsproblemen te voorkomen. Dit gesprek kan o.a. leiden tot een betalingsregeling of toekenning van kwijtschelding.
Risico's
Het grootste risico betreft een tijdige en volledige oplegging en afdracht aan de gemeente van de diverse gemeentelijke belastingen door GBLT. In de dienstverlening overeenkomst zijn afspraken gemaakt over tijdstip van oplegging en afdracht van de belastingen. In de tussentijdse rapportages wordt de voortgang gemonitord en zo nodig actie ondernomen. In verband met de Corona pandemie is er in 2020 sprake geweest, van het verlenen van uitstel van betaling en het later opleggen van de toeristenbelasting. Bij het opstellen van deze tekst is het onduidelijk of er sprake is van effecten van de Corona pandemie voor 2021.
GBLT werkt in opdracht van en voor rekening en risico van de deelnemende overheden. Dat betekent dat de begrotingsresultaten worden verrekend met de deelnemers. Het betekent ook dat GBLT geen weerstandsvermogen heeft om tegenvallende resultaten op te vangen.
Gemeenschappelijke regeling centrumregeling
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek
Gemeenschappelijke regeling centrumregeling
Naam
Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
0
0
0
Gemeentelijke bijdrage
€ 45.862
€ 48.000
€ 49.000
Bron
Beleidsvoornemens
De Sociale Recherche verricht op verzoek van de aangesloten gemeenten onderzoek naar fraude binnen de sociale zekerheidsregelingen.
Ontwikkelingen
In oorsprong is de sociale recherche ingesteld ter ondersteuning van de gemeenten bij de uitvoering van de Participatiewet (voorheen de Wet Werk en Bijstand) in het kader van een rechtmatige uitvoering en het tegengaan van fraude en misbruik. Vanaf 2017 heeft het toezicht op naleving van de Wmo steeds meer de aandacht, zowel binnen gemeenten als binnen de Sociale Recherche. De gemeente Dalfsen heeft inmiddels ook het toezicht op de rechtmatigheid van de Wmo belegd bij de Sociale Recherche.
Risico's
De inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is.
Gem. regeling bedrijfsvoeringsorganisatie
- Verbonden partij bedrijfsvoeringsorganisatie regionaal serviceteam jeugd IJsselland (BVO RSJ IJsselland)
Gem. regeling bedrijfsvoeringsorganisatie
Naam
bedrijfsvoeringsorganisatie regionaal serviceteam jeugd IJsselland (BVO RSJ IJsselland)
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 7,2 mln
n.n.b.
n.n.b.
Resultaat
€ 0
n.n.b.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 92.377
€ 71.811
€ 72.931
Bron
jaarrekening RSJ
begroting RSJ
begroting RSJ
Beleidsvoornemens
De uitvoeringsorganisatie fungeert met name als inkooporganisatie, contractbeheer en regionale beleidsondersteuning van de gemeenten en kent geen bevoegdheid om beleid vast te stellen.
Ontwikkelingen
RSJ draagt bij aan coördinatie van de regionale aanpak van transformatie van de jeugdzorg. Hiervoor zijn op rijksmiddelen op regio niveau beschikbaar, dit betreft onder andere de relatie onderwijs-jeugdzorg; versterking van ambulante zorg. Het inkoop en financieringsmodel wordt verder doorontwikkeld evenals de monitoring (en analyse) van ontwikkelingen.
Risico's
De gemeenschappelijke regeling heeft geen weerstandsvermogen. Een nadelig of voordelig exploitatieresultaat komt voor rekening van, respectievelijk ten goede aan, de deelnemende gemeenten. Dit is een risico voor de gemeente. Het hier bedoelde risico heeft uitsluitend betrekking op de kosten van de RSJ, niet op kosten voor de daadwerkelijke zorg.
- Verbonden partij Shared Service Centrum Bedrijfsvoering ONS (SSC ONS)
Naam
Shared Service Centrum Bedrijfsvoering ONS (SSC ONS)
Website
https://www.ssc-ons.nl/
Financiële gegevens
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Eigen vermogen
€ 200.000
€ 223.000
€ 223.000
Vreemd vermogen
€ 7.640.937
€ 5.520.000
€ 4.220.000
Resultaat
-/- € 142.208
n.n.b.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 232.582
€ 1.189.958
€ 1.240.000
Bron
begroting 2021 ONS
begroting 2021 ONS
Beleidsvoornemens
Na toetreding tot het Shared Service Centrum ONS per 1 januari 2020 is de samenwerking van start gegaan. De werkwijzen en processen binnen deze samenwerking worden in toenemende mate geoptimaliseerd en in lijn gebracht met de andere deelnemers.
Ontwikkelingen
Uitgangspunten voor de komende jaren zijn continuering en verbetering van de huidige dienstverlening en klanttevredenheid. Daarnaast heeft ONS de ambitie om verder te groeien, zowel in taken als in deelnemers.
Risico's
Het ONS voert cruciale basistaken voor de bedrijfsvoering van de gemeente uit, in het kader van continue beschikbaarheid van digitale werkplek en de beschikbaarheid van de digitale informatie, en zo ook de beveiliging van de digitale informatie en netwerkcomponenten. De deelnemende partners sturen hierop, inclusief de beheersing van de risico's.
Het SCC ONS mag een weerstandsvermogen van maximaal 5% van de jaaromzet opbouwen. Als de gekwantificeerde risico's hoger zijn dan 5% van de jaaromzet, dient het weerstandsvermogen daarop te worden aangepast.
Stichting
- Verbonden partij Stichting Dalfsen Werkt
Stichting
Naam
Stichting Dalfsen Werkt
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
€ 111.912
€ 107.000
€ 104.000
Resultaat
Gemeentelijke bijdrage
€ 3.690.411
€ 3.668.000
€ 3.564.000
Bron
jaarrekening 2019
begroting
begroting
Beleidsvoornemens
De stichting stelt geen beleid vast.
Ontwikkelingen
In 2017 is een evaluatierapport opgeleverd over het functioneren van de stichting. De aanbevelingen zijn overgenomen en op basis daarvan heeft in 2017 verder onderzoek plaatsgevonden. In 2018 en 2019 is gewerkt aan het doorvoeren van de aanbevelingen. Vanuit SDW zijn dienstverleningsovereenkomsten met Larcom en Tiem afgesloten. Beide overeenkomsten lopen eind 2020 af. In 2020 wordt gewerkt aan de voorbereiding voor het afsluiten van nieuwe contracten per 1 januari 2021.
Risico's
De gemeente Dalfsen heeft de SDW opgericht om de functie te vervullen van werkgever voor personeel met een (vast) WSW dienstverband of tijdelijk dienstverband (in het kader van re-integratie vanuit de Participatiewet). Omdat de stichting volledig afhankelijk is van de bijdragen van de gemeente Dalfsen komen alle risico’s voor rekening van de gemeente. Hierbij moet met name gedacht worden aan verminderde loonwaarde bij het detacheren, waarbij bij bijvoorbeeld ziekte geen vergoeding door de gemeente wordt ontvangen. Er is een ontwikkeling zichtbaar waarbij het aantal gedetacheerden terugneemt. Door (fysieke) beperkingen neemt de arbeidsproductiviteit af. Dit leidt tot minder opbrengsten bij de detacheringen, of, bij stijgende behoefte aan begeleiding, teruggang naar beschut binnen. Deze ontwikkeling leidt tot minder opbrengsten en hogere begeleidingskosten. Eind 2020 vindt een aanbesteding plaats. Daarbij wordt gekeken in hoeverre invloed kan worden aangewend op deze ontwikkeling.
- Verbonden partij Stichting Administratiekantoor Dataland
Naam
Stichting Administratiekantoor Dataland
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Eigen vermogen
€ 422.077
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 476.952
n.n.b.
n.n.b.
Resultaat
€ 309.764
n.n.b.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Jaarrekening 2019 Dataland B.V.
n.n.b.
n.n.b.
Beleidsvoornemens
In verband met grootschalige ontwikkelingen in de komen jaren op het gebied van informatie-architectuur en data-bij-de-bron (Common Ground) is op termijn een separaat gemeentelijk gegevensknooppunt voor objectinformatie niet meer nodig.
De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), het Kadaster en DataLand hebben op 5 juni 2019 de plannen ondertekend om de dataverzameling en data-ontsluiting door DataLand geleidelijk over te dragen aan het Kadaster.
Ontwikkelingen
DataLand zal haar activiteiten beëindigen per 1-1-2022. Het secretariaat van het Gemeentelijk Geo-Beraad, de kennisbank en de opleidingen worden door de VNG overgenomen. De Vastgoedscanner, de dataleveringen en een groot deel van de KNOOP-diensten gaan naar het Kadaster.
Risico's
Het financieel risico is laag en beperkt zich tot het in certificaten geïnvesteerde bedrag. Het betreft een eenmalige storting van € 1.150 in 2004. Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden. Verstrekking van gegevens aan afnemers vindt plaats tegen verstrekkingskosten. Deze inkomsten worden door DataLand gebruikt om de drieledige taken van de organisatie – een stichting zonder winstoogmerk – uit te voeren.
Naamloze Vennootschap
- Verbonden partij N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Naamloze Vennootschap
Naam
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Eigen vermogen
€ 4.887 mln
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
€ 144.802 mln
n.b.
n.b.
Resultaat
€ 163 mln
n.b.
n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Jaarrekening BNG
Beleidsvoornemens
BNG Bank is de bank voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Ontwikkelingen
n.v.t.
Risico's
Voor de gemeente bestaat net als bij deelname in andere vennootschappen formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerde kapitaal. Dit risico wordt als verwaarloosbaar gekwantificeerd. Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment lagere dividenduitkeringen dan voorzien. Het is nog onduidelijk of de corona-pandemie effecten zal hebben op het wel of niet uitkeren van dividend en op de hoogte van het uit te keren dividend.
De gemeente Dalfsen heeft met 33.735 aandelen 0,0606% aandelen BNG. - Verbonden partij Vitens N. V.
Naam
Vitens N. V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Eigen vermogen
€ 533 mln
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 1.293 mln
n.n.b.
n.n.b.
Resultaat
€ 11 mln
n.n.b.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
jaarrekening Vitens
Beleidsvoornemens
Vitens wil een bijdrage leveren aan het verlagen van de maatschappelijke kosten en dit is verankerd in de continuïteitsdoelstelling en strategie van Vitens. Het beleid is gebaseerd op een drietal lijnen: zo laag en stabiel mogelijke tarieven, continuïteit van de onderneming (solvabiliteit > 30%) en dividend (maximaal 50% van het netto resultaat). De doelstelling, die in de AvA van 14 juni 2012 is vastgesteld om de solvabiliteit op een minimumniveau van 30% te laten uitkomen geldt nog steeds. In het financiële beleid is het versterken van de solvabiliteit als eerste prioriteit opgenomen.
In het voorjaar van 2017 is een vernieuwde strategie vastgesteld voor de periode 2018-2020. Deze is vastgelegd in het strategisch document: ‘Samen in beweging voor mens en leefomgeving’. Alles wat Vitens doet, komt voort uit onderstaande strategische agenda’s:
- 24/7 betrouwbaar en betaalbaar;
- Vitenser sterk in je werk;
- Meer gemak voor de klant;
- Voldoende beschikbare schone bronnen.Ontwikkelingen
In de Aandeelhoudersvergadering van 12 juni 2019 is besloten tot een herziening van het financieel beleid met ingang van 2020. Dit vanwege de ontwikkelingen van een verhoogd investeringsniveau en daardoor een toename van rentedragende schulden. Het beleid doet recht aan vigerende wet- en regelgeving compliance), het belang van de klant en aandeelhouders en is realistisch voor Vitens. Het wordt van kracht vanaf 2020.
Het financiële beleid kent de volgende elementen:- Continuïteit: De solvabiliteit is vastgesteld op een eigen vermogen minimaal gelijk aan 30% van het balanstotaal en de omvang van de rentedragende schulden is gelijk of lager dan het voorgaande jaar.
- Tarieven: Vitens streeft naar zo laag mogelijke drinkwatertarieven, onder voorwaarde dat aan de continuïteitsdoelstelling en vigerende wet- en regelgeving wordt voldaan. Uitgangspunt hierbij is een bedrijfsresultaat (EBIT) dat jaarlijks wordt begroot op het niveau van het vastgestelde maximaal toegestane WACC-percentage.
- Dividend: Het dividend wordt gerelateerd aan het nettoresultaat en bedraagt maximaal 50% van het nettoresultaat. Randvoorwaardelijk hierbij is de continuïteitsdoelstelling (minimum van 30% solvabiliteit).
Risico's
Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Dit risico kan als verwaarloosbaar worden gekwantificeerd.
Daarnaast is het belangrijkste risico het uitkeren van lagere dividenduitkeringen, dan waar de gemeente rekening meehoudt. Het dividend wordt gerelateerd aan het netto resultaat. Het bedrag aan dividend dat wordt uitgekeerd bedraagt maximaal 50% van het netto resultaat. Daarnaast kan er sprake zijn van het niet uitkeren van dividend wanneer de solvabiliteit lager is dan 30%. Deze situatie heeft zich voor gedaan over het jaar 2019, wat inhoudt dat er in 2020 geen dividend is ontvangen. De kans bestaat dat deze situatie zich in de toekomst nogmaals voordoet. Dit komt o.a. door het lage WACC percentage waardoor er onvoldoende ingespeeld kan worden op het hoge investeringsniveau. Uitkeren van dividend werkt dan averechts.
Tevens is er nog een achtergestelde lening met een looptijd van 15 jaar waar de gemeente jaarlijks rente over ontvangt. In geval van faillissement bestaat het risico dat de gemeente deze lening niet terug ontvangt. Dit risico wordt als zeer laag geschat. De gemeente Dalfsen heeft 0,55% van de aandelen Vitens.
- Verbonden partij Wadinko N. V.
Naam
Wadinko N. V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Eigen vermogen
€ 69 mln
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 1,6 mln
n.n.b.
n.n.b.
Resultaat
€ 2,1 mln
n.n.b.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
jaarrekening Wadinko
Beleidsvoornemens
Wadinko continueert het huidige beleid en wil groei en innovatie in de regio bevorderen. Het streven is dat de Wadinko participaties over vijf jaar een substantieel hogere omzet hebben dan nu en dat er over 5 jaar beduidend meer mensen werken bij de Wadinko bedrijven dan nu. Wadinko streeft een goede spreiding van haar investeringen in het werkgebied na. Wadinko richt zich bij voorkeur op de maakindustrie en zakelijke dienstverlening. Het doel is maximaal 2-3 nieuwe participaties en 1 - 2 exits per jaar. Om de groeiambitie te realiseren zal de initiële investering per participatie stijgen. Daarnaast wil men meer investeren in bestaande participaties om groei en innovatie te ondersteunen. De innovatie en samenwerking tussen bedrijven en derden wordt gestimuleerd en daarvoor wordt ook geld gereserveerd.
Ontwikkelingen
Wadinko gaat de komende jaren meer investeren in human capital. Dit omdat ondernemers juist daarmee extra waarde kunnen creëren en wordt ingezet op leiderschap en talentontwikkeling voor alle niveaus binnen organisaties.
Risico's
Het aandeel van de gemeente Dalfsen is beperkt. Dalfsen bezit 75 van de totaal 2.389 geplaatste aandelen (3,14%). Gelet op het financiële belang dat de gemeente heeft (€ 7.500) in combinatie met de zeggenschap (3,14%) is het risico van deze deelname verwaarloosbaar.
De verwachting is dat het resultaat van Wadinko onder druk kan staan door de gevolgen van de Corona crisis bij de participaties van Wadinko. Dit kan van invloed zijn op de hoogte van het uit te keren dividend. - Verbonden partij Enexis Holding N. V.
Naam
Enexis Holding N. V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Eigen vermogen
€ 4.112 mln
€ 4.088 mln
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 4.146 mln
€ 4.435 mln
n.n.b.
Resultaat
€ 210 mln
€ 99,9 mln
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
jaarverslag Enexis
halfjaarcijfers 2020 Enexis
Beleidsvoornemens
Met de aandeelhouders is overeengekomen dat het uit te keren dividend over de planperiode van het Strategisch Plan maximaal 50% van de nettowinst zal bedragen, waarbij een minimumniveau van jaarlijks € 100 miljoen wordt nagestreefd. Dit percentage zal verlaagd worden als deze uitkering ertoe leidt dat het bedrijf binnen vijf jaar haar A-rating-profiel kan verliezen.
De vennootschap heeft ten doel het realiseren van een duurzame energievoorziening door state of the art dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen én excellent netbeheer uit te voeren.
Deze doelen worden gerealiseerd op basis van de volgende strategieën:- Netwerk en dienstverlening tijdig gereed voor veranderingen in de energiewereld;
- Betrouwbare energievoorziening;
- Excellente dienstverlening: hoge klanttevredenheid en verlaging kosten;
- Samen met lokale partners Nederlandse klimaatdoelen realiseren;
- Innovatieve, schaalbare oplossingen om de energietransitie te versnellen.
Ontwikkelingen
Er is sprake van een toename van het werkpakket door de energietransitie. Het uitvoeren van het toenemende werkpakket in combinatie met het tekort aan technisch personeel vormt een uitdaging voor de Enexis Groep.
Enexis spant zich in voor extra instroom van nieuwe medewerkers, breidt de opleidingscapaciteit uit op de Enexis Vakschool en ontwikkelt opleidingsprogramma’s met externe opleidingsinstituten. Een andere uitdaging zijn de langetermijninvesteringen voor duurzame aansluitingen terwijl het ontwerp van het nieuwe energiesysteem nog niet klaar is. Samen met gemeenten en provincies werkt Enexis aan Regionale Energie Strategieën, een lokaal ontwerp van het energiesysteem van de toekomst. In alle gebieden pleit Enexis voor het meest efficiënte energiesysteem, met duurzame elektriciteit, duurzaam gas én duurzame warmte. Zo wordt de bestaande infrastructuur benut en houdt de transitie vaart. De vraag van consumenten en bedrijven neemt sterk toe en de teruglevering aan het net is in de afgelopen vijf jaar ruim verdrievoudigd.
Enexis staat voor grote toekomstige investeringen, waarbij sprake is van een stijging van bijna 30% van het investeringsniveau. In 2020 vindt hiervoor een aandelenemissie plaats, waarbij de bestaande aandeelhouders naar verhouding van hun aandelenpakket aandelen kunnen kopen. Voor aandeelhouders die hier geen gebruik van maken, hebben de provincies aangegeven dit te willen overnemen.Risico's
Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Dit risico kan als verwaarloosbaar worden gekwantificeerd. Daarnaast is een risico is het achterblijven van de geraamde dividendinkomsten. Het risico is echter gemitigeerd middels een overeengekomen garantiedividend. De gemeente Dalfsen heeft met 64.662 aandelen een belang van 0,0433% belang in Enexis.
De verwachting is dat het WACC percentage de volgende regeringsperiode (vanaf 2022) lager zal zijn. Hierover vindt overleg plaats met ministerie. Lagere WACC betekent daling inkomsten en winst en een mogelijk lagere dividenduitkering. - Verbonden partij N. V. ROVA Gemeenten
Naam
N. V. ROVA Gemeenten
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Eigen vermogen
€ 33.817.000
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 43.407.000
n.n.b.
n.n.b.
Resultaat
€ 5.686.000
€ 4.339.000
€ 4.077.000
Gemeentelijke bijdrage
€ 2.084.113
€ 1.886.600
€ 1.927.500
Bron
Jaarverslag 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Beleidsvoornemens
ROVA heeft de volgende strategische doelen vastgesteld voor 2020 tm 2025.- minder verspilling natuurlijke grondstoffen- betere verwaarding ingezamelde grondstoffen- hoge klanttevredenheid- optimalisatie inzamelsystemen- duurzame bedrijfsvoering- uitbreiding BOR-taken- kennispartner en adviseur leefomgeving- leefbare en schone buurten- meer en betere openbare groenvoorzieningen.
Ontwikkelingen
De positieve effecten van Omgekeerd inzamelen blijven zichtbaar. Onze regio heeft zeer goede resultaten met de hoge percentages hergebruik en de lage hoeveelheid restafval.
Een zorgpunt is de stijging van de hoeveelheid ‘stoorstoffen’ tussen ingezamelde grondstoffen en dalende vergoedingen van textiel en oud papier door wijzigingen in de internationale wereldhandel. Met de partners worden koste efficiënte alternatieven ontwikkeld.
Dankzij de nieuwe landelijke afspraken worden geen grote schommelingen meer verwacht in de financiën rondom PMD.Risico's
Bij een tegenvallende exploitatie lagere dividenduitkering dan begroot. Stijging van de tarieven voor de diensten van ROVA.
De geldlening betreft een achtergestelde lening ten opzichte van bancaire financiers, zodat ROVA in geval van ontbinding, surséance van betaling of faillissement pas verplicht is aflossing te voldoen nadat de op dat moment bestaande schulden van ROVA aan haar bancaire financiers zijn betaald.
De gemeente heeft 360 ROVA-aandelen (3,28% van het totaal).
Besloten Vennootschap
- Verbonden partij CSV Amsterdam B. V.
Besloten Vennootschap
Naam
CSV Amsterdam B. V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Eigen vermogen
€ 451.905
€ 375.000
€ 300.000
Vreemd vermogen
€ 83.583
€ 275.000
€ 200.000
Resultaat
-/- € 294.085
-/- € 125.000
-/- € 75.000
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
CSV Amsterdam BV
CSV Amsterdam BV
CSV Amsterdam BV
Beleidsvoornemens
Door de afwikkeling van de claims, is er geen sprake van beleidsvoornemens en zal na afwikkeling van de laatste financiële en juridische administratieve handelingen de vennootschap opgeheven worden. Op dit moment is nog niet duidelijk of dit in 2020 of in 2021 kan gebeuren.
Ontwikkelingen
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 9 april 2020 is besloten om een drietal vennootschappen te ontbinden en is ingestemd om de (accountants)kosten in verband met de ontbindíng en liquidatie van de vennootschappen CBL Vennootschap 8.V., Verkoop Vennootschap B.V. en Vordering op Enexis B.V. voor rekening te laten komen van CSV Amsterdam B.V. Daarnaast heeft de Algemene Vergadering van Aandeelhouders ingestemd met het bereikte compromis over de beëindiging van een geschil over vier betwiste (fiscale) claims, alsmede over een belastÍngteruggave, tussen de partijen CSV Amsterdam BV, Recycleco B.V. en Attero Holding B.V. Verder is besloten dat direct na ontvangst door CSV Amsterdam B.V. van de bedragen van het bereikte compromist en onder inhouding van € 150.000 voor aanvulling van het werkkapitaal vermeerderd met eventueel in te houden belastingen, wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders na rato van het aandelenbelang in de vennootschap CSV Amsterdam B.V.
Risico's
Het risico en de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is door de afwikkeling van de claims (zie bij ontwikkelingen) relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000), art 2.:81 BW. Gelet op het aandeel van de gemeente Dalfsen (0,0432%) is dit een te verwaarlozen risico.
- Verbonden partij Publiek Belang Elektriciteitsproductie B. V.
Naam
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B. V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Eigen vermogen
€ 1.589.543
€ 1.589.543
€ 0
Vreemd vermogen
€ 455.015
€ 0
€ 0
Resultaat
-/- € 15.402
-/- € 25.000
€ 0
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Beleidsvoornemens
Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd.
Ontwikkelingen
Het doel is dat de vennootschap in 2021 zal kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Risico's
Met de liquidatie van het General Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 1.496.822) (art 2.:81 BW). Dit risico is voor Dalfsen gelet op het aandelenbelang 0,0432%.